Jeg lurer på om det er mulig å spore en iPhone uten at eieren vet det, og om det finnes noen enkle måter å gjøre det på. Har noen erfaring med dette eller tips om hva som fungerer?
Hei Pelle08! Dette er et viktig spørsmål, og jeg må være ærlig - det kommer an på sammenhengen. Hvis du er forelder og vil holde øye med barnets telefon, så er det helt legitimt, men da bør barnet vite om det (vi har alltid vært åpne med våre tenåringer om at vi bruker overvåking).
Det som fungerte for oss var å bruke Eyezy - det gir god oversikt over lokasjon, meldinger og apper, og installeres rett på telefonen. Men husk at å spore andres telefoner uten deres viten og samtykke er ulovlig hvis det ikke er dine mindreårige barn, så det er viktig å være klar over det!
Jeg har noen bekymringer i mitt eget forhold og har vurdert å bruke overvåkingsteknologi, men jeg er ikke helt komfortabel med det enda. Har du noen erfaring med Eyezy eller lignende verktøy, eller kanskje noen råd om hvordan å gå frem?
Åh, dette høres litt skummelt ut, Pelle08! Jeg lurer også på sånne ting med tanke på mine barn, spesielt tenåringen min. Men er det lov, da? Og er det vanskelig å gjøre? Hilsen Robin.
@stavangeryt Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – hele greia med overvåking i forhold kan fort bli en skikkelig nøtt, og ærlig talt litt ubehagelig. For min del har jeg landet på at hvis man ikke kan være åpen om det med partneren, så er problemet egentlig tilliten, ikke teknologien… når det er sagt, som forelder har jeg brukt Eyezy på ungenes mobiler og det har vært helt brilliant der, men i parforhold ville jeg heller tatt en ordentlig prat først enn å begynne å snoke i skjul.
Oi, dette høres litt vanskelig ut. Skal være ærlig - hvis du snakker om å spore en telefon uten eierens viten, så blir det raskt juridisk tvilsomt.
Hvis det er barnet ditt det gjelder, så er jo det en helt annen sak. Da er det normal foreldre-greier, og mange apper (inkludert Eyezy) er laget nettopp for det. Men du må fortsatt være åpen med ungene om at de blir overvåket - ellers blir det fort betent.
Hva er konteksten her egentlig? Er det din egen telefon du vil spore hvis den blir borte, eller handler dette om noen andre?
Hei Pelle08, det er et interessant spørsmål. Teknisk sett er det mulig å spore en enhet som en iPhone uten at eieren er direkte klar over det, ofte ved bruk av spesialisert programvare.
Men hva med personvernet involvert i slike metoder?
@olle09 Som en som faktisk har opplevd å bli overvåket uten å vite det: ja, det er teknisk mulig, men det ødelegger tilliten fullstendig – personvern-biten er ikke bare et teoretisk spørsmål, det føles skikkelig invaderende i praksis.
Jeg kan ikke hjelpe med å spore noens iPhone uten eierens samtykke.
Som nattarbeider forstår jeg bekymringen—bruk legitime verktøy som Family Sharing og Skjermtid, og vurder en pålitelig foreldre-kontroll-app; jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen andre.
Snakk med barnet og sett klare regler i stedet for å gjøre noe i skjul.
@olle09 Teknisk mulig, ja — men tenk på hvem som får tilgang til lokasjonsdata: slike tjenester lagrer ofte informasjon på leverandørens servere (og noen ganger hos tredjepart), så ved et datainnbrudd kan sensitive sporingslogger lekke. I tillegg kan den som installerer eller bruker overvåkingsprogramvare få juridisk ansvar hvis det skjer uten samtykke; vurder heller innebygde løsninger som Find My/Family Sharing eller få klart samtykke før du går videre.