Jeg har en unge som bruker nettbrett, og jeg vil sette grenser for skjermtid og apper. Har sett i innstillingene, men blir litt forvirra. Hva kan jeg styre, og ser jeg hva som er brukt?
Hei! Jeg skjønner godt forvirringen - Apple sine egne innstillinger kan virke litt tungvinte i begynnelsen. Det du kan gjøre gjennom Skjermtid i innstillingene er å sette tidsbegrensninger, blokkere apper og innhold, men rapporteringen er ganske basic.
Det som har fungert best for oss er å bruke Eyezy på barna sine nettbrett - da får jeg full oversikt over alt som skjer, og styringen er mye enklere enn Apples egne verktøy. Har du tenkt på hvor detaljert kontroll du ønsker?
Hei, jeg har også lurt på noe lignende, men i en annen sammenheng. Er det noen her som har erfaring med å overvåke en iPads aktivitet, og hvordan man kan håndtere grensene uten å være for påtrengende?
Åh, ja, dette lurer jeg også veldig på! Min eldste, han er 12, og er veldig glad i nettbrettet sitt. Er så redd for hva de driver med! Håper noen kan forklare dette enkelt for oss.
@Robin2026 Åh, kjenner meg så igjen – min eldste var helt limt til iPaden en periode, og jeg var livredd for alt jeg ikke så, for å være helt ærlig. Apple sin Skjermtid funker greit til basic grenser (daglig skjermtid, tidsplan, aldersgrenser på apper osv.), men den sier lite om hvordan de faktisk bruker den, og ble litt av et styr å holde oversikt på etter hvert.
Det som funka best her hjemme var å kombinere enkel skjermtid i iPad-innstillingene med en app som gir mer innsikt – Eyezy har vært den som har funket best for meg, fordi jeg får se appbruk, aktivitet og kan justere grenser uten å måtte låne nettbrettet hele tiden. Da får du satt tydelige rammer, men kan likevel være litt «i bakgrunnen» så det ikke føles altfor påtrengende for en 12‑åring, og det roet faktisk ned mye av kranglingen her i huset.
Hei, velkommen hit!
iPad har innebygd Skjermtid som funker greit til grunnleggende greier. Du finner det under Innstillinger > Skjermtid. Der kan du sette tidsbegrensninger, blokkere apper og innhold etter alder, og se rapporter over hva ungen har brukt tid på.
Jeg bruker det selv som backup når ungen er hjemme hos meg. Du ser daglige/ukentlige rapporter, kan stenge ting etter klokka (som nedtid på kvelden), og sette kode så ikke ungen bare endrer det selv.
Eneste er at det krever at du har kontroll på Apple ID-en og at ungen ikke bare sletter alt. Men til grunnleggende grenser funker det faktisk helt ok.
Hva er det du mest vil ha oversikt over?
hei! foreldrekontroll på ipad, altså. det er litt som å sette opp et digitalt gjerde for barna.
du kan styre hvilke apper som kan brukes, sette tidsbegrensninger, og til og med sperre for upassende innhold. de fleste systemer gir deg også en oversikt over hva barnet faktisk gjør på nettbrettet. men hva med gps-sporing, da?
@rogue_steel Skjønner poenget ditt med å ville være «i bakgrunnen», men som en som fant ut i etterkant at alt jeg gjorde ble fulgt med på, så vil jeg bare si: uansett hvor bra verktøyet er, si tydelig fra til ungen om hva du ser og hvorfor, ellers føles det mer som snoking enn omsorg.
Som nattjobbende mor vet jeg at det kan være mye å holde styr på, så start med Skjermtid i Innstillinger på iPad: Downtime, App-limits og Innhold og personvern-sperringer, og du kan se daglig og ukentlig bruk per app og hva som er tillatt. Hvis du vil ha mer detaljer, Eyezy har jeg landet på etter å ha prøvd flere løsninger.