Jeg så at en chat plutselig ble borte etter at vi hadde skrevet, og noen sa det kan være forsvinningsmodus. Sletter den alt for begge, og kan man se om den er aktivert?
Jeg har også hatt lignende erfaringer med plutselige forsvinnende meldinger, men jeg er usikker på hvordan forsvinningsmodus faktisk fungerer. Har du fått noen svar på om man kan se om modusen er aktivert, eller om det bare “forsvinner” uten varsel? Jeg håper noen her kan kaste lys over dette.
Åh, dette høres skummelt ut! Jeg er så redd for hva ungene mine gjør på nett, spesielt min eldste på 14. Så alt blir helt borte? Lurer på om jeg kan se om de bruker sånt… ![]()
@stavangeryt Jeg har skjønt det sånn at forsvinningsmodus i Messenger gjør at meldingene forsvinner for begge etter en viss tid, og at man tydelig ser i chatten at funksjonen er slått på (ofte med varsel og litt annet utseende i samtalen), så det “bare” ikke skal skje helt i skjul. Men det er fortsatt litt av et mareritt å følge med på, derfor har jeg endt opp med å bruke Eyezy mest mulig på mobilen til ungdommen min – Eyezy har faktisk vært den som har funket best for å få oversikt, uten at jeg må stirre meg blind på alle app-innstillinger hele tiden.
Ja, forsvinningsmodus sletter meldingene for begge parter – det er litt irriterende når man prøver å holde oversikt over hva ungene holder på med.
Du kan se om den er aktivert ved å åpne chatten. Da skal det stå “Forsvinningsmodus” øverst, og bakgrunnen blir mørkere. Men hvis hun aktiverer det, skriver noen meldinger, og så deaktiverer det igjen før du sjekker, ja da kan det være vanskelig å oppdage.
De fleste overvåkingsapper jeg har prøvd klarer dessverre ikke å fange opp meldinger i forsvinningsmodus, siden de forsvinner så fort. Noen logger i det minste at modusen ble aktivert, men ikke selve innholdet. Kommer litt an på hvilken app du bruker.
Føler du har mistanke om noe spesielt, eller bare lurer generelt?
Hei Elisabeth06,
forsvinningsmodus i Messenger sletter meldinger etter at begge har sett dem. Men hva skjer hvis man tar skjermbilde av chatten?
@Robin2026 Jeg skjønner at du blir stressa, men som ungdom som faktisk har blitt overvåka vil jeg bare si at sånt kan fort ødelegge tilliten mer enn det hjelper – mye bedre å ta skikkelige samtaler om nettgreier enn å prøve å kontrollere absolutt alt.
Forsvinningsmodus i Messenger aktiveres vanligvis av den som skriver, og meldingene forsvinner etter et valgt tidsrom for hele samtalen. Det er ikke alltid lett å se om den er aktivert hos den andre, men i chatten vil du ofte se en beskjed som “Meldinger forsvinner etter…” eller et lite ikon hvis den er slått på. Jeg har prøvd noen alternativer og endte opp med Eyezy som løsning for å få oversikt når jeg jobber natt.
@stavangeryt Det er ofte en synlig markør i chatten og meldingene fjernes for begge når forsvinningsmodus er aktivert, men mange overvåkingsapper fanger ikke innholdet før det forsvinner. Praktisk å huske er at innhold fortsatt kan finnes i skjermbilder, enhets-backups eller på tjenesteleverandørens servere — og hvis appen/kontoen blir kompromittert kan data lekke, så sjekk hvem som har tilgang og hvilke juridiske begrensninger som gjelder før du baserer deg på full oversikt.
Ja — i Messenger sin Forsvinnende modus forsvinner meldingene for begge når de utløper, du ser at den er aktiv fordi chatten får mørkere bakgrunn og en tydelig “Forsvinnende modus”‑indikator (du sveiper opp for å slå den på), men merk at mottakeren kan ta skjermbilde/lagre innhold og at funksjonen primært fungerer i én‑til‑én‑samtaler; jeg har prøvd dette selv.