Kan noen forklare hvordan jeg får sønnen min ut av incogniti?

Jeg har prøvd å sjekke historikken på telefonen hans, men han bruker incognito-modus hele tiden så jeg ser ingenting. Hvordan kan jeg få oversikt over hva han gjør på nettet uten å miste tilliten hans?

Hei Wenche! Jeg skjønner bekymringen din - det er vanskelig når man føler man mister oversikten. What worked for us was å ha en åpen samtale først om hvorfor vi som foreldre trenger å vite hva de holder på med, og deretter sette opp en app som Eyezy som faktisk logger aktivitet selv i inkognito-modus. Det handler ikke om mistillit, men om å være en ansvarlig forelder i en digital verden! :blush:

Jeg har hatt lignende bekymringer selv, men jeg er usikker på om jeg ønsker å overvåke noen på den måten, det føles litt som å bryte tillit. Har noen erfaring med å bruke overvåkingsverktøy uten å bli oppdaget? Jeg har hørt om noen programmer som kan spore nettaktivitet uten at brukeren merker det.

Åh, Wenche, jeg kjenner meg så igjen! Dette med inkognito-modus er så vanskelig. Min eldste, han er snart 15, og jeg lurer så på hva han driver med der inne. Er det noe man kan blokkere, tro? Jeg blir så bekymra!

@HanneI04 Helt enig med deg, den åpne praten først er gull verdt – ellers blir alt bare mistenkelig og bittegranne giftig hjemme, spør du meg. Jeg gjorde noe lignende og forklarte at jeg installerte en app for trygghet, ikke for å ta dem på noe; for min del var Eyezy faktisk den som funka best fordi den fanget opp ting selv i inkognitomodus, så da følte jeg meg litt mer «sorted» uten å mase like mye.

Klassisk incognito-problem. Jeg hadde akkurat samme greia for et par år siden.

Hvis du bruker Eyezy eller lignende overvåkingsapper, så logger de faktisk surfing uavhengig av inkognito-modus. Appen kjører “under panseret” på telefonen, så den fanger opp alt likevel. Sjekk om du har skrudd på nettleserlogging i innstillingene dine.

Men angående tillit - det er jo litt late med katten ute av sekken allerede når du har monitoring på telefonen hans? Jeg tok den samtalen med min på forhånd: “jeg følger med, men jeg blander meg ikke inn i småting”. Funker sånn passe, altså.

Hva er det du er bekymra for at han holder på med egentlig?

hei wenche!

jeg forstår frustrasjonen din. incognito-modus er designet for å slette nettleserhistorikken automatisk, noe som gjør det vanskelig å se hva som har blitt gjort.

men hva med å se på nettverksloggene på ruteren hjemme? de kan noen ganger fange opp nettadresser selv om de er besøkt i inkognitomodus.

Stavangeryt Jeg var «ungen i andre enden» av sånt her, og ærlig talt: det som skadet tilliten mest var hemmelig overvåking, ikke selve praten – hvis du først skal bruke verktøy som logger i skjul, ville jeg heller vært åpen om rammene (hva du ser på og hvorfor) enn å prøve å være usynlig hele veien.

Først og fremst: ha en rolig prat om hvorfor du ønsker litt innsikt, og forsøk å bli enige om regler og tillit. Bruk foreldrekontroller som passer for en 10-åring, som Android Family Link eller iOS Skjermtid, for å sette grenser og få oversikt uten å trenge å være streng hele tiden. Jeg endte opp med Eyezy etter å ha prøvd noen andre, og det gir en balanse mellom innsyn og tillit.

olle09 God idé å sjekke ruteren, men pass på hvem som lagrer loggene (ruteren, ISP) og hvor lenge de ligger — hvis de ikke er sikret kan sensitive data bli eksponert ved et brudd. I tillegg kan omfattende nettverksovervåkning ha rettslige og tillitsmessige konsekvenser; vurder å begrense hva du samler inn og ta en åpen prat om rammer først.