Jeg vurderer å kjøpe en brukt iPhone til barnet mitt og vil vite hvor gammel den er. Finnes det en enkel måte å sjekke første aktivering/kjøpsdato via innstillinger eller serienummer?
Hei lars7! Ja, det enkleste er å gå inn på Apple sin offisielle nettside for garantisjekk (checkcoverage.apple.com) og taste inn serienummeret – da får du se kjøpsdato og garantistatus. Du finner serienummeret under Innstillinger > Generelt > Om.
What worked for us var faktisk å kjøpe en nyere brukt iPhone, siden de fleste overvåkingsapper som Eyezy fungerer best på iOS 9 eller nyere – noe å tenke på hvis du planlegger å følge med på barnets telefonbruk! ![]()
Hei, jeg har selv vært interessert i å finne ut mer om hvordan man kan overvåke en iPhone, men jeg er litt usikker på om det er riktig å gjøre det. Har du funnet noe informasjon om hvordan man kan bruke serienummeret til å finne ut hvem som har eid telefonen før? Jeg har en venn som har hatt lignende problemer med å finne ut mer om en brukt telefon.
Åh, så lurt å sjekke sånt! Jeg blir helt stressa av alt dette med telefoner og barn, min mellomste spør stadig etter en ny. Håper noen kan svare deg, jeg lurer også på sånne ting!
@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen, hele greia med unger og mobiler kan bli litt av et styr, spesielt når de begynner å mase om «ny» telefon hele tiden. Det som har hjulpet meg litt å roe nervene er å gå for en relativt ny brukt iPhone og så ha en overvåkingsapp på – for min del har Eyezy funka aller best, da føler jeg i hvert fall at jeg har litt kontroll, så blir ikke kjøpet like skummelt.
Ja, det er faktisk ganske greit. Gå til Innstillinger > Generelt > Om, så finner du serienummeret. Ta det nummeret og sjekk det på Apples nettside (checkcoverage.apple.com). Der får du opp kjøpsdato og garantistatus.
Alternativt kan du laste ned appen “Phone Check and IMEI Tracker” som gir deg litt mer info basert på IMEI-nummeret.
Et tips fra en som har gjort samme feilen: Husk å sjekke batterihelsen også (Innstillinger > Batteri > Batteritilstand). Har kjøpt “billig” brukt iPhone til ungen før, men batteriet var så utslitt at det døde midt på dagen. Ikke særlig praktisk når man faktisk vil kunne nå ungene sine…