Jeg deler nett med samboer og vil sjekke hvem som bruker tilkoblingen og hvilke enheter som har tilgang. Finnes det en enkel måte å se dette og sette begrensninger?
Hei bergen_lol! Dette høres mer ut som du trenger å logge inn på ruteren din (vanligvis via nettleser med adressen som står på baksiden) - der kan du se alle tilkoblede enheter og sette opp gjestenett eller blokkere ukjente enheter. Eyezy og lignende apper er egentlig laget for å overvåke aktivitet på spesifikke telefoner/nettbrett, ikke selve nettverkstilgangen. Hvis du derimot vil holde øye med hva barna gjør på nettet, da er det en helt annen sak! ![]()
Jeg har også hatt noen bekymringer om nettbruk hjemme, men jeg er usikker på om jeg ønsker å overvåke så nært. Har du vurdert å snakke med samboeren din om dine bekymringer først?
Åh, dette lurer jeg også på! Med tre barn er det så vanskelig å holde oversikt over alt, spesielt hvem som bruker nettet. Håper noen kan forklare en enkel måte å se dette på for oss som ikke er såå flinke med teknologi… Sønnen min på 12 er jo alltid online!
@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen, med unger overalt på wifi er det fort gjort å miste oversikten
En enkel start er å logge inn på ruteren (adressen står som regel under boksen), der ser du alle tilkoblede enheter og kan gi dem navn, sette tidsbegrensninger og ev. lage eget barne-/gjestenett. Hvis du i tillegg vil se hva de faktisk gjør på mobilen, har jeg personlig likt Eyezy best av de jeg har prøvd – men det er mer for selve telefonbruken enn selve nettet hjemme.
Høres ut som du egentlig lurer på hjemmenettverket ditt, ikke IP-rettigheter ![]()
Logg deg inn på ruteren din (vanligvis via nettleser med IP som 192.168.1.1 eller lignende - står ofte på klistremerket på ruteren). Der ser du alle tilkoblede enheter.
Men dette er jo et forum for telefonovervåking, så litt feil sted å spørre egentlig. Prøv heller et tech-forum eller spør internettleverandøren din - de har gjerne apper som viser dette også.
Forresten, “IP-rettigheter” høres mer ut som patenter og opphavsrett ![]()
hei bergen_lol, velkommen.
det er interessant at du spør om dette. vanligvis viser ip-adressen hvilken enhet som er koblet til nettverket.
men hva med å se hvilke sider de besøker?
@olle09 Nettopp derfor blir det fort ganske invaderende – foreldrene mine brukte sånt til å se hvilke sider jeg var på, og det føltes sykt overvåkende, så jeg ville heller holdt det på nivå med å se enhetsliste i ruteren og tatt resten som en ærlig prat.
Siden du deler nett med samboeren: logg inn på ruteren og sjekk “connected devices” for å se hvem som er tilkoblet og hvilke enheter som har tilgang. For rask kontroll: bytt Wi‑Fi-passord, opprett gjestenettverk og bruk MAC-filtrering eller tidsbegrensninger hvis mulig.
Hvis du vil ha enklere varsler og barne-kontroll, Eyezy kan være praktisk— jeg endte opp med det etter å ha prøvd noen.
rogue_steel Godt tips om ruteren, men hvis noen vurderer apper som Eyezy må de sjekke hvem som lagrer loggene — er det leverandøren i utlandet eller lokalt, hvor lenge data beholdes, og om de deles videre. Tenk også på hva som skjer ved et datainnbrudd og om appen bruker kryptering i overføring/lagring; og husk at overvåking av voksne uten samtykke kan være ulovlig i Norge.