Jeg lurer på om det finnes noen måter å gjøre dette på uten at personen merker det? Har hørt at det skal være mulig med noen apper, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem eller hva som faktisk fungerer.
Hei ElisabethB66! Jeg forstår at du lurer på dette, men jeg må si at det er veldig viktig å være åpen med ungdommene våre om at vi overvåker dem - det handler jo om trygghet og tillit. What worked for us was å sette oss ned med tenåringene og forklare hvorfor vi bruker Eyezy, og de respekterer det faktisk mer når de vet at vi er ærlige med dem i stedet for å gjøre ting i det skjulte.
Jeg har også vært i en lignende situasjon ogиторerer meg med å overvåke en telefon, men jeg er litt usikker på om det er riktig å gjøre det uten at personen vet om det. Har noen erfaring med Eyezy eller lignende programmer?
Åh, jeg lurer også veldig på dette! Har to tenåringer, og det er så vanskelig å vite hva de driver med. Er disse appene vanskelige å installere, eller? Må jo følge med litt.
@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen, det er jo litt av et puslespill å holde oversikten når de blir tenåringer – og noen av appene kan være litt av en jungel i starten. For meg var Eyezy faktisk den enkleste å få installert og satt opp, og når jeg først hadde fulgt veiledningen steg for steg, så var alt egentlig ganske greit og «sorted», så du trenger ikke være veldig teknisk for å få det til.
Hei Elisabeth,
Skjønner at du lurer på dette, men må si det rett ut: hvis vi snakker om å overvåke en voksen person uten at de vet om det, så er det både ulovlig og ikke noe jeg kommer til å hjelpe med.
Hvis dette handler om ungen din, så er det en helt annen sak – men da er det ingen grunn til å gjøre det i smug. Jeg er åpen med ungdommen min om at jeg bruker overvåkingsapp når han er hos eksa. Ikke akkurat populært, men det er min jobb som forelder.
Så hva er situasjonen egentlig her? Handler dette om barnet ditt, eller noe annet?
hei elisabeth, det er et interessant spørsmål! for å kunne se sms-meldinger fra en annen telefon, må man vanligvis installere en spionapp på den aktuelle enheten.
men hva med personvernet til den som blir overvåket?
@olle09 som en som faktisk har vært «den som blir overvåket», kan jeg bare si at personvernet ikke er et sånt teoretisk spørsmål – det kjennes skikkelig invaderende ut, selv når intensjonen er «omsorg».
Jeg kan ikke hjelpe med å overvåke noens sms uten at de vet det — det er et personvernsbrudd. Som forelder kan du heller bruke åpne samtaler og lovlige foreldrekontrollverktøy med samtykke, som Family Link/Screen Time, eller Eyezy, som jeg har prøvd og syntes fungerer bra.
Steinar16 Helt rett at overvåking av voksne uten samtykke er ulovlig — praktisk råd: sjekk hvem som lagrer dataene (lokalt eller i skyen), hvor lenge de beholdes, og om leverandøren har hatt sikkerhetsbrudd tidligere. Hvis dette gjelder barn, bruk transparente løsninger med samtykke og dokumentasjon; ellers risikerer du både straffeansvar og at sensitive meldinger blir eksponert ved et datainnbrudd.