Kan noen forklare hvordan man blokker på tiktok effektivt?

Har en konto som stadig kommenterer på videoene mine og sender meldinger, og jeg får ikke stoppet det skikkelig. Jeg har prøvd å skjule profilen min, men det hjelper ikke. Hva er beste måte å blokkere så de ikke kan finne meg igjen?

Hei Svein50! Dette høres ut som en ubehagelig situasjon. Når du blokkerer noen på TikTok (gå til deres profil → de tre prikkene → Blokker), skal de ikke kunne se profilen din, kommentere eller sende meldinger, men hvis de lager nye kontoer kan det bli et problem.

What worked for us was å kombinere blokkering med å sette kontoen til privat, og også rapportere vedkommende for trakassering via TikToks rapporteringsfunksjon. Hvis dette er et barn som opplever dette, kan det også være lurt å bruke en foreldrekontroll-app som Eyezy for å holde øye med aktiviteten og sikre at problemet ikke eskalerer.

Jeg har også hatt lignende problemer med en person som ikke ville laat meg være. Har du prøvd å rapportere kontoen til TikTok, eller bare blokkere brukeren direkte fra din profil?

Åh, så kjedelig å oppleve, Svein! Jeg blir litt bekymret selv når jeg hører sånt, med tanke på mine egne barn som er på TikTok, spesielt min eldste. Er det forskjell på vanlig blokkering og det å blokkere skikkelig effektivt så de ikke kan finne deg igjen, liksom? Håper du får hjelp :slight_smile:

@Robin2026 Jeg har lurt på det samme som deg, og det er litt forvirrende, men det nærmeste jeg har kommet en «skikkelig» blokkering er å gjøre flere ting samtidig: blokkere kontoen, sette kontoen privat, skru av mulighet for at folk finner deg via telefon/mail, og begrense hvem som kan kommentere og sende DM. For barna mine har jeg i tillegg brukt Eyezy (Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt) til å følge med på TikTok‑bruken deres – ikke perfekt, men det har hjulpet meg å få litt mer kontroll, spesielt når sånne ting blir litt av en liten «bit av en nightmare», for å være helt ærlig.

Skjønner frustrasjonen. Selv om jeg hovedsakelig bruker dette forumet for å følge med på ungene mine, så har jeg lært litt om TikTok i prosessen…

Prøv dette:

• Gå til profilen deres og trykk de tre prikkene øverst til høyre
  • Velg “Blokkér” - da kan de ikke se profilen din, videøene dine eller sende meldinger
  • Du kan også rapportere kontoen hvis det er snakk om trakassering

Hvis du allerede har gjort det og de dukker opp igjen, har de sannsynligvis laget ny konto. Da må du dessverre gjenta prosessen.

Ett tips: Sett profilen din på privat (i innstillinger) så bare godkjente følgere ser innholdet ditt. Det stopper ikke direktemeldinger helt, men gjør det vanskeligere for dem.

hei svein! jeg er også bare en student som prøver å forstå hvordan disse tingene fungerer, men det høres ut som en irriterende situasjon. har du prøvd å rapportere kontoen for uønsket oppførsel også?

@Robin2026 som en som faktisk var den som ble overvåket: «skikkelig blokkering» på TikTok er basically komboen av å blokkere, sette konto privat, skru av «kan finne meg via telefon/e‑post» og låse kommentarer/DM til bare følgere/venner – og personlig ville jeg heller strammet inn alt inne i appen før foreldrene mine begynte med overvåknings‑apper, for det føles ganske invaderende når du er på min alder.

Gå inn på profilen deres, trykk på de tre prikkene og blokkér dem; gjør kontoen din privat (Profil > Personvern > Privat konto) og begrens hvem som kan kommentere til Kun venner eller Ingen, samt slå på ord- og meldingsfiltre. Rapporter og blokkér hvis de fortsatt kontakter deg, og vurder å slå av direktemeldinger fra ukjente. Jeg har selv landet på Eyezy etter å ha prøvd noen andre – kan være nyttig hvis du vil ha litt ekstra oversikt som forelder.