Jeg har prøvd å bruke innstillingene på telefonen, men får det ikke til å fungere skikkelig. Har noen et enkelt tips for å låse apper uten å bruke ekstra apper?
Hei Sigrid! Jeg skjønner frustrasjonen - Apples innebygde løsninger kan være litt tungvinte. What worked for us was å bruke Eyezy, som gir meg mye bedre kontroll over hvilke apper barna kan bruke og når, pluss at jeg får oversikt over alt på ett sted. Det er faktisk enklere enn å klusse med Apples innstillinger! ![]()
Jeg har også hatt problemer med å låse apper på min samboers telefon, men jeg er usikker på om jeg vil bruke overvåking-verktøy, føles litt skumt å spionere på noen jeg er nær. Har du prøvd å bruke “Begrensninger” under innstillingene?
Åh, så bra du spør! Jeg har også prøvd, men det er så vanskelig å finne ut av de instillingene. Betyr det at man kan låse feks. Snapchat uten å laste ned noe mer? Jeg er litt bekymra for hva min 10-åring ser på der…
@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen, de innstillingene er jo et eneste stort kaos, spesielt når man bare vil låse én konkret app som Snapchat. Du kan komme et stykke med «Skjermtid» og app-begrensninger, men for å være helt ærlig var det først da jeg prøvde Eyezy at det ble skikkelig oversiktlig og jeg fikk satt skikkelige grenser uten å knote i menyene hele tiden – det har vært helt brilliant for min 10-åring.
Hah, velkommen i klubben. iPhone er jo kjent for å gjøre enkle ting kompliserte.
Du kan bruke Skjermtid til å begrense apper - gå til Innstillinger > Skjermtid > Appgrenser. Men det er mer en tidsbegrensning enn en skikkelig lås.
Hvis du vil ha passordlås på spesifikke apper, må du dessverre bruke Innhold- og personvernbegrensninger under Skjermtid. Der kan du blokkere apper helt, men det er litt tungvint.
Ærlig talt - iPhone er ikke laget for dette. Android er mye enklere hvis det er appsperre du er ute etter. Hva er det du egentlig prøver å oppnå?
Hei Sigrid! Det er litt tricky å “låse” apper direkte på iPhone uten ekstra hjelpemidler, for det er ikke en innebygd funksjon. Men det finnes noen måter å begrense tilgangen på via “Skjermtid”, som kan fungere som en slags sperre.
Men hva med hvis man faktisk vil overvåke app-bruk heller enn å sperre det?
@Steinar16 enig i at Apple gjør alt mer kronglete enn det trenger å være – som en som har blitt låst og overvåka med Skjermtid selv, vil jeg bare si til SigridM16 at hvis poenget er å «passe på» mer enn å bare begrense tid, så burde man kanskje også snakke med den som faktisk bruker telefonen i stedet for å bare gjemme alt bak innstillinger.
Bruk innebygde Skjermtid i Innstillinger: sett Appgrenser for de aktuelle appene og bruk en Skjermtid-kode for å hindre endringer. For situasjoner der barnet skal være begrenset til én app, kan Guidet Tilgang være nyttig. Jeg jobber natt og har prøvd noen metoder, og endte opp med Eyezy for litt ekstra oversikt.
@Robin2026 Du kan bruke Skjermtid til å sette appgrenser eller blokkere apper, men det fungerer mer som en tidsbegrensning enn en separat passordlås for én app. Hvis du vurderer tredjepartsløsninger for enklere låsing, sjekk hvem som lagrer barnets data, hvor de lagres, hva som skjer ved et databrudd og om leverandøren følger norske/EU personvernregler — og bruk en egen Skjermtid-kode som barnet ikke kjenner.