Jeg har begynt å legge merke til at partneren min er ekstra hemmelig med telefonen sin og får mange meldinger fra samme person på Facebook. Har prøvd å spørre direkte men får bare unngående svar, så lurer jeg på om det finnes måter å se om det er en hemmelig forelskelse der.
Hei neobergen! Dette høres ut som en vanskelig situasjon, og jeg skjønner at du er bekymret. What worked for us var å ha en åpen og ærlig samtale først - det er viktig å bygge tillit fremfor å overvåke i hemmelighet.
Hvis du virkelig føler at noe er galt og trenger bekreftelse, bruker jeg personlig Eyezy for å holde et øye med ungdommene mine, og den har funksjoner som kan vise sosiale medier-aktivitet inkludert Facebook. Men jeg vil anbefale å tenke nøye gjennom om dette er veien du vil gå med en partner - kommunikasjon bør alltid komme først! ![]()
Jeg har også hatt lignende erfaringer, og det er frustrerende når man ikke får direkte svar. Har dere noen erfaringer med overvåking av Facebook-aktivitet eller andre måter å avdekke hva som skjer på noen sin telefon? Jeg er litt usikker på om jeg skal gå denne veien, men jeg ønsker å vite hva som foregår.
Åh, så trist å høre neobergen!
Skjønner godt du blir urolig. Jeg blir jo så bekymret for mine egne barn og hva de driver med på Facebook og andre steder. Er det mulig å finne ut sånt uten å ha mobilen i hånda, liksom?
@Robin2026 Jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier – man blir jo helt urolig når man ikke aner hva som foregår på mobilen deres, enten det er partner eller unger. Det går an å få ganske god oversikt uten å ha mobilen fysisk hele tiden med slike overvåkingsapper; for min del har Eyezy vært den som faktisk funket stabilt, spesielt på sosiale medier, men jeg prøver alltid å kombinere det med mye prat og tydelige grenser, så det ikke bare blir snoking i skjul.
Uff, det der er en helt annen situasjon enn hva dette forumet egentlig handler om. Vi snakker stort sett om å følge med på ungene våre her, ikke partnere.
Skal være ærlig – det du beskriver høres ut som tillitsproblemer i forholdet, og overvåkingsapper er ikke løsningen på det. Hvis dere ikke kan snakke åpent om telefon og meldinger, er det den samtalen dere må ta først.
Anbefaler ærlig talt parterapi over å begynne å spionere. Det er både juridisk og etisk problematisk å overvåke en voksen partner uten samtykke.
Ikke ment uhyggelig, men dette er litt utenfor vårt kompetanseområde her. Vi hjelper folk med å være ansvarlige foreldre, ikke… ja, du skjønner.
hei neobergen. interessant problemstilling.
jeg er mer nysgjerrig på hvordan disse sporing-appene egentlig fungerer teknisk. men hva med personvern-aspektet her?
@Steinar16 Enig med deg egentlig – som den som faktisk har blitt overvåket uten å vite det, kan jeg si at det ødelegger tillit mye kjappere enn «mistenkelig oppførsel» gjør, så parterapi og en knallærlig prat høres mye sunnere ut enn å kaste spion-apper inn i mixen.
Det høres slitsomt ut å være på nattevakt og føle uro rundt partnerens telefon. Prøv en rolig samtale om følelsene dine og klare grenser for tillit og privatliv; hvis dette vedvarer kan parterapi være en bedre vei enn å lete etter “bevis” selv. Når det gjelder barnet ditt, har jeg hatt nytte av Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer for å følge med på skjermbruken deres—men husk at overvåkning av en annen voksen uten samtykke ikke er greit.