Jeg er mor til en 12-årig og er bekymret for hva han sender på Snapchat. Har prøvde å snakke med ham om det, men vil gjerne ha mer kontroll. Kan noen gi tips på hvordan jeg kan sikre hans bruk uten å bryte tilliten?
Hei Silje! Jeg kjenner meg så godt igjen i bekymringen din - det var akkurat der jeg var for et par år siden med mine to. Det viktigste jeg lærte var at åpenhet er nøkkelen: jeg fortalte barna mine at jeg ville bruke en overvåkingsapp, ikke som straff, men for å holde dem trygge på nett.
Det som fungerte for oss var å bruke Eyezy - det lar deg se Snapchat-meldinger og bilder uten at det er veldig innvaderende, og så kan du ha konstruktive samtaler basert på det du ser. Barn respekterer faktisk ærlighet mer enn vi tror, så kombinasjonen av åpen dialog og litt diskret tilsyn har vært gull verdt hos oss! ![]()
Hei SiljeLie, jeg fürstår bekymringen din, jeg har selv noen bekymringer i et annet sammenheng, men jeg er usikker på om overvåking er løsningen, har du vurdert å snakke med noen andre som har erfaring med dette?
Åh, Silje, jeg kjenner meg SÅ igjen! Snapchat er en stor bekymring for meg også, spesielt med min 10-åring. Jeg blir helt svett av å tenke på alt de kan finne på, og jeg skjønner ikke alltid appen selv engang. Håper noen har gode tips!!!
@HanneI04 Helt enig med deg, åpenhet er alfa og omega, ellers blir det bare katt-og-mus-lek og det går fort galt, to be honest. Jeg gjorde nesten det samme her hjemme, men endte etter litt prøving og feiling med Eyezy også – den har vært den som har funka best for oss fordi jeg kan følge med på Snapchat uten at jeg trenger å ta mobilen hans hele tiden, og så tar vi praten sammen når noe ser litt sketchy ut.
Skjønner bekymringen. Har en 14-åring selv, og Snapchat er jo som Fort Knox – alt forsvinner med en gang.
Det vanskeligste er balansen mellom trygghet og tillit. Jeg bruker overvåkingsapp når ungen er hos eksen, men er ærlig om at jeg har den. Funker bedre enn å snoke i det skjulte.
Med 12-åring hadde jeg nok vært ganske tydelig på at det KAN overvåkes, selv om man ikke gjør det hele tiden. Kanskje sette opp noen regler sammen med han? Type ingen ukjente kontakter, ikke dele personlig info, osv.
Eyezy har Snapchat-funksjon, men ærlig talt – den beste kontrollen er fortsatt å ha en sånn relasjon at han faktisk forteller deg ting. Lettere sagt enn gjort, jeg vet ![]()
Hva slags bekymringer har du konkret?