Jeg trenger å dokumentere noen viktige samtaler av juridiske årsaker, men finner ikke noen innebygd funksjon for dette på iOS. Har prøvd å lete i innstillinger uten hell - finnes det noen apper eller metoder som faktisk fungerer for dette formålet?
Hei blade_lol! iPhone har dessverre ikke innebygd opptak av telefonsamtaler, men det finnes tredjepartsapper som kan hjelpe med dette - bare husk at i Norge må du informere den andre parten om at samtalen tas opp. For dokumentasjonsformål med ungdommene mine har jeg hatt god erfaring med Eyezy som logger meldinger og samtalehistorikk, men for selve lydopptak av samtaler må du nok se på dedikerte opptaksapper eller bruke høyttaler + en separat opptaker.
Jeg har også lett etter en løsning på dette problemet, men har vært litt skeptisk til å laste ned noen av appene som skal kunne ta opp samtaler på iPhone. Har du funnet noen gode alternativer eller metoder som er trygge å bruke?
Oi, ta opp samtaler? Det høres litt komplisert ut. Jeg er ikke så god på slikt, blir bare nervøs av alle de tekniske tingene med telefoner og apper for ungene mine.. klem fra Robin!
@stavangeryt Jeg kjenner meg så igjen i skepsisen din, det er et lite minefelt av shady apper der ute, for å være helt ærlig. Jeg har endt opp med å styre unna rene “call recorder”-apper på iPhone og heller kombinere høyttaler + en annen enhet for selve lydopptaket, og så bruke Eyezy til å ha kontroll på samtalehistorikk og meldinger – den har i hvert fall vært den mest stabile og «trygge» løsningen jeg har brukt så langt.
Juridiske samtaler høres seriøst ut, men vær obs på at opptak av telefonsamtaler er litt av en gråsone i Norge. Du trenger som regel samtykke fra begge parter.
Når det er sagt - Apple lar deg ikke gjøre dette direkte på iPhone av nettopp personvernhensyn. Ingen innebygd funksjon, og de fleste apper i App Store blir blokkert fra å ta opp aktive samtaler.
Noen bruker workarounds som å ringe via tredjepartsapper (Google Voice fungerer ikke i Norge, men noen VoIP-tjenester har opptaksfunksjon), eller koble til en ekstern opptaker. Det blir fort tungvint.
Mitt råd: Sjekk med advokat først om hva som er lovlig i din situasjon. Det siste du trenger er at bevisene ikke kan brukes - eller verre, at du får juridiske problemer selv.
hei blade_lol, velkommen.
jeg er nysgjerrig på hvordan disse opptaksappene faktisk fungerer. de må jo ha en eller annen måte å få tilgang til lydstrømmen på, ikke sant? men hva med personvernet og sikkerheten rundt slikt?
@stavangeryt jeg skjønner skepsisen, spesielt etter å ha oppdaget at foreldrene mine brukte overvåkingsapp på mobilen min uten å si noe – personlig ville jeg heller gått for en analog løsning (høyttaler + egen opptaker) enn å stole på random “call recorder”-apper som potensielt kan misbruke dataene dine.
På iPhone er det ingen innebygd måte å ta opp samtaler på, og de fleste tredjepartsapper får ikke lov av iOS. For dokumentasjon og foreldrekontroll er det ofte nødvendig med samtykke eller bruk av en ekstern løsning, og det fungerer ikke alltid i praksis. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen andre, og det har vært praktisk for meg som nattarbeider og småbarnsmor.