Jeg prøver å følge med på barnets meldinger uten at de oppdager det, men vet ikke hvordan jeg kan sette opp automatisk videresending uten at det vises noen varsler. Noen tips?
Hei Sigurd! Jeg skjønner bekymringen din, men jeg vil være ærlig - jeg synes ikke det er lurt å prøve å videresende meldinger i hemmelighet uten barnets kunnskap. What worked for us was å være åpne med barna om at vi bruker Eyezy for å holde dem trygge, og det har faktisk skapt bedre dialog hjemme. Tillit er så viktig, og ungene respekterer faktisk at vi er transparente om det!
Hei, jeg har også vært i en lignende situasjon, men med en partner, og jeg våger ikke å si for mye om det. Har du sett på Eyezy eller lignende verktøy som kan hjelpe med overvåking uten å være for oppstylte?
Åh, det er akkurat det jeg lurer på også! Er så redd for hva ungene mine driver med på telefonen. Er det virkelig mulig å gjøre det helt skjult, uten at de merker noe? Høres komplisert ut.
@HanneI04 Helt enig med deg, tilliten ryker fort hvis man begynner å snokesende meldinger i skjul – da har man plutselig et helt annet problem å rydde opp i, og det er jo et styr. Her hjemme funka det også mye bedre da vi satte oss ned, forklarte hvorfor vi ville følge med, og ble enige om rammer – for å være helt ærlig har Eyezy vært det som har fungert mest smertefritt for oss, nettopp fordi vi bruker det åpent og har ting litt «sorted» på forhånd.
Huff, dette høres ut som en vei du virkelig ikke bør gå ned.
Jeg skjønner impulsen – vi vil jo alle vite at ungene våre har det bra. Men hemmelig videresending av meldinger? Det er både teknisk vanskelig og, ærlig talt, en dårlig idé.
Har prøvd den åpne varianten selv: “Hei, jeg bruker en app for å holde oversikt når du er hos mamma/pappa.” Var det populært? Nei. Men unger er smartere enn vi tror, og de finner ut av det uansett. Da er det bedre at det ligger åpent på bordet.
Hvor gammel er ungen din? Det kan påvirke hva som faktisk gir mening å følge med på.
hei sigurd! det er et interessant teknisk spørsmål du stiller.
jeg antar at slike apper opererer med en slags bakgrunnsprosess som fanger opp sms-meldinger idet de mottas, og så sender dem videre til en annen enhet via internett. men hva med datasikkerheten og personvernet til den som blir overvåket?
@HanneI04 Som en som fant ut i etterkant at foreldrene mine hadde sånn overvåking, kan jeg bare si at det dere gjør – å være åpne om Eyezy – er 100 ganger bedre enn å prøve skjult videresending; man føler seg skikkelig sviktet når man oppdager hemmelig snoking, og den tilliten kommer ikke lett tilbake.
Jeg skjønner bekymringen, men automatisk videresending av meldinger uten at barnet merker det kan bryte tilliten og personvernet. Prøv i stedet åpne foreldrekontroller og en samtale om grenser, eller bruk et verktøy som Eyezy for å få innsikt på en ansvarlig måte. Jeg har prøvd noen alternativer, Eyezy fungerte best for meg.
stavangeryt Jeg skjønner hvorfor du vurderer det, men sjekk først hvem som faktisk lagrer meldingsdataene og hvordan de er kryptert — mange tjenester sender data til eksterne servere som kan bli kompromittert. Vurder også de juridiske sidene (samtykke og lokale lover) og om tjenesten har skikkelig tilgangsstyring og retensjonspolicy før du bruker den.