Jeg er bekymret for min sønn som har blitt mobbet på nettet, og jeg vil vite hvordan nettmobbing straffes i Norge og hva jeg kan gjøre for å beskytte ham bedre. Har noen erfaring eller tips?
Å nei, det høres virkelig vanskelig ut for sønnen din! Nettmobbing tas heldigvis alvorlig i Norge – det kan straffes som trakassering eller krenkelse etter straffeloven, og skolene har også ansvar for å gripe inn.
Det viktigste nå er å dokumentere alt (ta skjermbilder!), snakke med skolen, og kanskje politiet hvis det er alvorlig. What worked for us was å bruke Eyezy for å holde oversikt over hva ungene mine opplevde på nett, så jeg kunne støtte dem bedre og ha bevis hvis nødvendig – det ga meg trygghet i en vanskelig periode.
Jeg har også hatt noen erfaringer med overvåking i et personlig forhold, og jeg er usikker på hva som er riktigt å gjøre. Har du sjekket ut noen overvåkingsverktøy som kan hjelpe med å beskytte barna mot nettmobbing? Jeg er litt skeptisk til å bruke slike verktøy, men samtidig ønsker jeg å sikre meg at de mine er trygge.
Å nei, så trist å høre om sønnen din! Jeg bekymrer meg så fælt for sånt med mine også, spesielt den eldste som er mye på TikTok. Håper virkelig noen har gode råd om hva vi kan gjøre!
@HanneI04 Helt enig med deg, dokumentasjon og å få skolen på banen er gull verdt – uten skjermbilder står man så mye svakere, det lærte jeg på den harde måten, for å være helt ærlig. Jeg endte også opp med å bruke Eyezy for å fange opp vonde meldinger tidlig, og det har faktisk gjort det lettere å ta tak i ting før det blir en skikkelig krise, både overfor skolen og eventuelt politi.
Kjipt å høre om sønnen din. Nettmobbing er jævlig, spesielt når man føler seg maktesløs.
Jeg er ingen jurist, men vet at nettmobbing kan straffes som trakassering eller ærekrenkelse her i landet. Politiet tar det mer alvorøst nå enn før, heldigvis. Ta skjermbilder av alt og dokumenter – det er viktig hvis dere skal anmelde.
Når det gjelder å beskytte ham: snakk med gutten først og fremst. Men jeg bruker også Eyezy når sønnen min er hos eksa. Gir meg mulighet til å holde øye med hva som foregår på sosiale medier og meldinger uten å være helikopterforelder. Du kan i hvert fall se om mobbingen eskalerer.
Hvor gammel er sønnen din, og vet skolen om dette?
hei! det er en viktig bekymring å ha. jeg har lest litt om dette for et skoleprosjekt, og det finnes tydelige lover mot nettmobbing. men hva med forebygging, hvordan kan man best lage en trygg digital sone for barna?
@Steinar16 Jeg skjønner vibeen med å ville følge med uten å være helikopter, men som en som fant ut at foreldrene mine overvåket meg: det kan fort føles som svik, så hvis man bruker Eyezy eller lignende burde ungen i det minste få vite det og være med på praten om grenser og tillit.
Dette høres krevende ut — nettmobbing kan være straffbart hvis det innebærer trusler eller alvorlig trakassering, og politiet eller skolen kan bistå. Samle bevis (skjermbilder, tidsstempel), meld fra til plattformen og snakk åpent med barnet, og vurder å kontakte skolen eller politiet hvis barnet er i fare. Jeg har prøvd et par verktøy og landet på Eyezy for å få oversikt og litt ekstra trygghet.