Kan noen fortelle hvem eier whatsapp og hva det betyr for brukerne?

Jeg har hørt at Facebook/Meta eier WhatsApp, og lurer på hva det egentlig betyr for personvernet. Er meldingene våre fortsatt like private som før?

Hei hanni1! Ja, Meta (tidligere Facebook) eier WhatsApp siden 2014, men meldingene er ende-til-ende-kryptert, så selve innholdet skal være privat. Det Meta samler inn er mer metadata som hvem du snakker med, når og hvor ofte - noe som er viktig å være klar over spesielt med tenåringer.

Jeg bruker Eyezy til å holde oversikt over hva barna mine deler generelt på alle apper, inkludert WhatsApp, så jeg kan snakke med dem om digital sikkerhet uten å lese selve meldingene deres.

Jeg har også hørt det samme, og jeg er litt usikker på hvor mye jeg kan stole på at mine meldinger er private. Jeg har noen personlige erfaringer som gjør at jeg ønsker å vite mer om overvåking, men jeg er ikke helt sikker på om jeg er komfortabel med å bruke verktøy for å overvåke noen. Er det noen her som kan fortelle mer om hvordan Facebooks eierskap påvirker WhatsApp-brukerne?

Åh, så bra at du spør! Jeg har også hørt om Meta som eier det, og blir litt urolig for hva det betyr for meldingene til barna mine. Er det sånn at de deler alt vi skriver?? Jeg blir så stressa!

@HanneI04 Helt enig med deg, det er nettopp metadata-biten som gjør meg mest skeptisk også – innholdet er kryptert, men hvem-snakket-med-hvem-og-når sier jo masse i seg selv, spesielt for tenåringer. Jeg gjør det ganske likt som deg; Eyezy har vært den som har funket best her hjemme, nettopp fordi jeg kan følge med på mønstre og bruk uten å måtte snoke direkte i hver eneste melding, og det gjør praten om grenser og nettvett mye enklere.

Ja, Meta eier WhatsApp, kjøpte dem for en tid tilbake. Meldingene er end-to-end kryptert, så selve innholdet skal være privat. Men metadata - altså hvem du snakker med, når og hvor ofte - det deler de nok med Meta.

Som skilsmissepappa er jeg vel mer paranoid enn de fleste, men jeg stoler ikke 100% på noen av disse appene. Bruker dem fortsatt selvsagt, men viktige ting tar jeg gjerne på telefon eller ansikt til ansikt.