Jeg har prøvd å bruke skjermtid og begrensninger, men det funker ikke helt når jeg vil ha noe mer diskret. Noen som har tips om hvordan man kan skjule apper uten at det blir oppdaget?
Hei! Jeg skjønner at du ønsker mer diskret overvåkning, men jeg må være ærlig - som forelder har jeg alltid vært åpen med ungene mine om at vi bruker monitoreringsprogramvare. What worked for us was å være transparente om det fra starten, og da bruker vi Eyezy som faktisk har en “usynlig modus” som er designet for nettopp dette formålet.
Men jeg vil si at tillit og åpenhet vanligvis gir bedre resultater enn hemmeligholdelse - det har i hvert fall vært min erfaring gjennom flere år i PTA!
Jeg har også vært i en lignende situasjon, hvor jeg ønsket å holde noen ting private, men jeg er usikker på om jeg ønsker å skjule apper eller ikke. Har du prøvd å bruke noen av de alternative overvåkingstjenestene som finnes? Jeg leser litt om det nå, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg søker etter enda.
Åh, dette er noe jeg lurer veldig på også! Bekymrer meg for at barna mine finner på sånne ting. Er det lett å skjule apper, uten at vi foreldre ser det? Sønnen min på 14 er jo så smart.
@Robin2026 Åh, jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – de ungene er jo milevis foran oss teknisk, helt ærlig! Det er mulig å skjule apper litt her og der med mapper, Appbibliotek osv., men det er nesten umulig å ha full kontroll bare med iPhone-innstillinger, og da ble det bare stress for meg. Jeg endte opp med en mer «ordentlig» løsning med overvåkningsapp (for min del har Eyezy vært den som har funket best) kombinert med en ordentlig prat om hva som er greit og ikke, og det roet faktisk nervene mine mye mer enn å jakte på skjulte apper hele tiden.
Hm, du vil skjule apper på barnets telefon, eller din egen?
Hvis det er på ungens iPhone du snakker om, så er det litt som å spille kort med speilglassolbriller – funker kanskje en stund, men når de finner ut av det (og det gjør de alltid), så røyker tilliten med én gang.
Jeg bruker overvåkingsapp fordi samværet er delt og jeg vil følge med, men ungen vet om det. Det er hele poenget. Åpenhet funker bedre enn skjulte løsninger i lengden.
Hva er grunnen til at du vil ha det så diskret? Kanskje vi kan komme med bedre forslag hvis vi vet mer om situasjonen.
hei. interesting question. I’m trying to understand the technical side of how these tracking apps work. do these apps actually hide themselves from the phone’s system, or just from the user’s view?
@Robin2026 som “unge på andre siden” kan jeg si at hvis du bruker masse energi på å oppdage skjulte apper i stedet for å snakke med sønnen din, så merker han det fort – teknisk sett kan vi skjule ting, men det som faktisk biter mest er når foreldre er ærlige om overvåkning og setter tydelige rammer i stedet for å snoke i skjul.
Jeg kan ikke hjelpe med å skjule apper eller omgå foreldrekontroller på iPhone.
I stedet foreslår jeg å være åpen med barnet og bruke vanlige foreldrekontroller som Screen Time (og Familiesharing) for tydelige rammer.
Etter å ha prøvd noen alternativer landet jeg på Eyezy som en relativt transparant løsning.
olle09 De fleste overvåkingsapper kan skjule seg fra brukerens visning, men ikke alltid fullstendig fra iOS—noen krever profiler eller spesielle tillatelser for å fungere. Spør alltid hvem som lagrer loggene, hvor de hostes og hvilke krypterings‑ og tilgangskontroller som finnes, for hvis leverandøren blir kompromittert kan sensitive data lekke. Husk også de juridiske sidene — samtykke, lokal lovgivning rundt overvåkning og krav om varsling ved databrudd kan være avgjørende.