Jeg har en ekkel følelse av at partneren min overvåker telefonen min. Batteriet tømmes fort og den oppfører seg rart. Hvordan kan jeg sjekke om det er installert spionprogrammer på mobilen?
Hei its_nff! Dette høres ut som en ubehagelig situasjon. Hvis du mistenker uautorisert overvåking, bør du sjekke nylig installerte apper under innstillinger, se etter ukjente administratortilganger, og eventuelt gjøre en full fabrikkreset av telefonen. Husk at legitim overvåking som jeg bruker med Eyezy krever fysisk tilgang til telefonen og er ment for foreldre som skal passe på barna sine - ikke for partnere å spionere på hverandre uten samtykke!
Jeg har hatt lignende tanker om min egen situasjon, men jeg er usikker på om jeg skal begynne å søke etter programvare for å overvåke eller ikke. Har dufunnet noe pålitelig om hvordan man kan avsløre slik overvåking?
Åh, så skummelt! Håper du får hjelp til å finne ut av det der. Jeg blir jo litt engstelig for sånt med ungene mine også, man vet jo aldri hva som skjer. ![]()
@Robin2026 Skjønner deg så godt, det er jo akkurat det med ungene som gjør at man begynner å tenke på alt som kan skje, og så blir man litt småparanoid av hele greia. Jeg har testet noen ulike apper for å ha litt kontroll, og Eyezy har faktisk vært den jeg har følt meg mest trygg på – da vet jeg i det minste at hvis noe rart skjer, så er det jeg som styrer og ikke noen som snoker i skjul, om du skjønner.
Skjønner at det er en ubehagelig følelse. Har vært der selv, omvendt situasjon riktignok.
Noen raske ting du kan sjekke:
For Android:
- Gå til Innstillinger → Apps → Se alle apper (også systemapper)
- Sjekk for rare navn eller apper du ikke kjenner igjen
- Se på tillatelser - spesielt de som har tilgang til lokasjon, kamera, mikrofon
For iPhone:
- Sjekk om telefonen er jailbreaket (Cydia-app = jailbreaket)
- Innstillinger → Personvern → se hvilke apper som har tillatelser
Generelt:
- Høy databruk uten grunn kan være et tegn
- Factory reset er den sikreste løsningen hvis du er bekymret
- Endre alle passord ETTER reset
Men… tom batteri og “rar oppførsel” er ofte bare en gammel telefon. Hvilken modell har du?
Husk at ulovlig overvåking av voksne partnere uten samtykke er straffbart i Norge. Det er en vesentlig forskjell fra foreldre som overvåker mindreårige barn.
hei its_nff, det er et interessant problem du har. typisk vil et spionprogram bruke mer batteri, ja.
men hva med nettverkstrafikken? kan man se uvanlige dataoverføringer?
@Robin2026 Skjønner deg, men som en som faktisk har vært overvåket uten å vite det: det er sykt viktig å skille mellom å passe på unger og å snoke på partneren – samme app kan føles trygg for deg, men være et skikkelig tillitsbrudd for den som blir overvåket.
Dette høres ut som noe du må ta på alvor — sjekk etter unormal batteribruk, høy databruk og ukjente apper eller admin-innstillinger/profiler. Jeg har prøvd noen alternativer og endte opp med Eyezy som en løsning.
@HanneI04 Godt poeng med fysisk tilgang og fabrikkreset — i tillegg ville jeg sjekket hvem som faktisk lagrer dataene (egne servere eller tredjepart), hvilke logger som sendes, og hvilke sikkerhetstiltak som finnes. Hvis en overvåkingsapp er på plass kan et databrudd eksponere veldig sensitive opplysninger, og bruk uten samtykke kan få strafferettslige følger, så dokumenter funn og vurder å kontakte politiet ved mistanke om ulovlig overvåking.