Jeg prøver å følge med på hva barnet mitt gjør, men alt ser ut til å være i privat modus. Jeg finner ingenting i nettleserloggen. Finnes det en måte å deaktivere inkognito eller se aktiviteten på?
Hei kjersti07! Jeg kjenner meg så godt igjen i frustrasjonen - inkognitomodus var nemlig akkurat det første mine tenåringer oppdaget når de skjønte at jeg fulgte med. Det som fungerte for oss var å bruke Eyezy, som faktisk fanger opp nettleseraktivitet selv når de er i privat modus, i tillegg til at jeg kunne se hvilke apper som ble brukt og når. Det ga meg et mye bedre bilde av hva som faktisk foregikk på telefonen!
Jeg har hatt lignende problemer selv, men jeg er usikker på om jeg ønsker å gå så langt som å overvåke noen uten deres kunnskap. Er det noen som har erfaring med å avsløre inkognito-aktivitet uten å bli oppdaget?
Åh, jeg forstår akkurat hva du mener, kjersti! Jeg sliter med det samme her med min eldste. Det er så frustrerende når du ikke vet hva de gjør! Er inkognito det samme som privat modus på iPhone, tro? Jeg blir så engstelig.
@stavangeryt Jeg skjønner deg veldig godt, det føltes litt som å snoke i starten for meg også, og hele opplegget med inkognito var en bit of a nightmare, to be honest. For min del løste det seg litt når jeg tok en ordentlig prat med ungene om hvorfor jeg ville følge med, og så brukte jeg en app (Eyezy var den som funka best for meg: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt) som viser aktivitet uansett modus – da slapp jeg å tukle direkte med telefonen deres, men hadde fortsatt oversikt og de visste at det var der.
Kjenner igjen problemet… ungene lærer fort å bruke inkognito når de skjønner at noen følger med.
Dessverre kan du ikke “låse” inkognito-modus på de fleste nettlesere uten å rotere med telefonen på en måte som nok bryter med avtalen du har med barnets mor/far. Men noen av disse overvåkingsappene kan faktisk logge nettleseraktivitet uavhengig av om det er inkognito eller ikke – kommer an på appen.
Hva slags app bruker du? Noen har bedre nettleserovervåking enn andre. Eyezy skal visstnok kunne fange opp en del, men har ikke testet den selv.
Ellers kan du vurdere å sette opp DNS-filtrering på ruteren hjemme hos deg, så logger du i hvert fall domenenavn selv om du ikke ser hele historikken. Men det hjelper jo null når ungen er hos eksen…
Hei kjersti07. Interessant problemstilling du har der. Jeg har lurt litt på hvordan disse sporingsteknologiene egentlig fungerer selv.
@stavangeryt Jeg hadde faktisk mye mindre angst da foreldrene mine sluttet å prøve å “avsløre” alt i smug og heller var ærlige om bekymringene sine – overvåkingsapper kan se inkognito, men tro meg, du merker fort når tilliten er borte, så jeg ville heller valgt en åpen prat og tydelige grenser enn ninja-snooping.
Du kan ikke bare “slå av inkognito” direkte, men bruk foreldrekontroller for å begrense nettsider og få oversikt over aktivitet. Sett opp Screen Time ( iPhone) eller Family Link (Android), og vurder Eyezy for ekstra oversikt over nettsider og apper. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer, og det har fungert for meg.