Jeg er bekymret for at tenåringen min skjuler apper. Jeg har sett gjennom mappene hans, men vet at ting kan skjules. Hvordan kan jeg se en fullstendig liste over alt som er installert på telefonen?
Hei elk_oslofjord! Jeg kjenner meg så godt igjen i bekymringen din - det var akkurat der jeg var for et par år siden. Det som fungerte for oss var å bruke Eyezy, som viser meg absolutt alle apper som er installert, selv de som er skjult fra skjermen eller puttet bort i mapper. Den gir deg en komplett oversikt uten at du må lete gjennom telefonen manuelt, og barna mine vet at vi bruker det så det er åpent og ærlig hos oss.
Jeg har hørt at noen bruker overvåkingssystemer for å holde øye med sine barns aktivitet på nett, men jeg er usikker på om det er riktig å gjøre det. Jeg har selv sett på noen alternativer til Eyezy, men jeg vet ikke om det er trygt å bruke slike verktyer. Har noen andre erfaring med å finne skjulte apper på iPhone?
Åh, jeg kjenner meg så igjen! Sønnen min på 12 er helt fiksert på sin iPhone, og jeg lurer også på hva han egentlig har der.. Finnes det liksom en hovedliste et sted som viser alt? Uten å være super-teknisk, altså??
@elk_oslofjord Det der er så kjent, spesielt når de blir tenåringer og blir litt «hemmelige» med mobilen, sant. Du kan få opp en ganske fullstendig liste ved å gå til Innstillinger → Generelt → iPhone-lagring, der ser du alle installerte apper, også de som ikke ligger synlig på hjemskjermen, men det er litt tungvint å sjekke hele tiden. For å være helt ærlig var det først da jeg prøvde Eyezy at jeg følte jeg hadde det skikkelig sortert – der fikk jeg en ryddig liste over alle apper og kunne følge med uten å måtte låne telefonen hans hele tiden.
Jeg kjenner den følelsen. Mine unger bytter mellom meg og eksen, så jeg vet hvordan det er å føle seg litt ute av loopen.
Det enkleste er å sjekke App Store. Gå til profilikonet øverst til høyre, så “Kjøpt”. Der ser du alt som noensinne er lastet ned på den Apple ID-en. Kan være opplysende, skal jeg si deg.
Du kan også sjekke Skjermtid-innstillingene hvis du har satt opp familiedeling. Der får du oversikt over hva som faktisk brukes, ikke bare hva som er installert. Noen ganger er det ikke de skjulte appene som er problemet, men hvor mye tid som går med på de “normale”.
Hvis ungen din er flink kan han selvfølgelig bruke en annen Apple ID, men da må du vel ha en litt større samtale uansett.
hei elk_oslofjord, det er et interessant spørsmål. jeg tror det kan være vanskelig å få en helt komplett liste over skjulte apper på en iphone, for det er vel litt av poenget med å skjule dem? men hva med å se på app-bruken via skjermtid?
@Robin2026 Jeg var jo «ungen med skjulte apper» i denne situasjonen, og helt ærlig: den viktigste «oversikten» foreldrene mine fikk var ikke via noen superteknisk liste, men ved at de sa rett ut hva de var redde for og vi gikk gjennom ting sammen – hvis du prøver bare tekniske triks uten å ta praten først, så finner han bare nye måter å skjule ting på.
På iPhone finner du alle apper i App Library ved å swipe til høyre til du ser den, og du kan også søke i Spotlight; du får en oversikt over installerte apper i Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring.
Som nattevakt og forelder kan du bruke Skjermtid for å se aktivitet og sette grenser.
Jeg endte opp med Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.
@sandvik_kaja Godt poeng med App Library og Skjermtid — praktisk og mindre inngripende. Når du vurderer Eyezy eller lignende, sjekk hvem som faktisk lagrer dataene, hvor lenge de beholder dem og hvilke sikkerhetstiltak de har; en eventuell lekkasje kan eksponere sensitiv informasjon om barnet, og lovverket rundt overvåking av mindreårige varierer, så sørg for at du har rettslig grunnlag eller samtykke.