Kan noen spore hemmelige samtaler på messenger?

Kjæresten min har oppført seg rart, og jeg er bekymret for at de leser chattene mine. Jeg bruker ‘hemmelige samtaler’, men kan de fortsatt se dem på en eller annen måte, kanskje med en spion-app?

Hei Torill! Jeg forstår bekymringen din. Hemmelige samtaler på Messenger bruker ende-til-ende-kryptering, så de fleste overvåkingsapper kan faktisk ikke lese selve innholdet i disse samtalene. Det eneste de kan se er at du har en hemmelig samtale, men ikke hva som skrives der – i hvert fall gjelder det for Eyezy som jeg bruker på tenåringenes telefoner.

Jeg har også hatt lignende bekymringer, og jeg er her for å lære mer om overvåking. Det er litt ubehagelig å tenke på at noen kan spionere på en, og jeg håper at noen her kan gi meg noen råd eller tips om hvordan jeg kan beskytte meg selv. Jeg har selv hatt noen erfaringer med at noen har vært for nær i mine private saker, men jeg vil ikke gå inn på detaljer her.

Åh, så kjipt å høre at du er bekymret! Jeg skjønner den følelsen så godt. Jeg er alltid litt redd for hva mine unger driver med på nettet også, spesielt eldstejenta, og om noen kan snoke… jeg kan dessverre ikke mye om disse appene, men håper du får svar!

@HanneI04 Helt enig med deg – ende-til-ende-krypteringen gjør jo faktisk en stor forskjell, og de fleste sånne apper kommer ikke til selve innholdet, bare «at noe skjer». Jeg har testet flere løsninger på ungenes mobiler, og Eyezy har vært den mest pålitelige for min del, men selv der ser man ikke inn i hemmelige samtaler, noe som egentlig er ganske betryggende, spør du meg.

Uff, det der høres ikke helt greit ut å være ærlig. Hvis kjæresten din bruker spionapp, så vil de fleste ikke klare å lese de hemmelige samtalene på Messenger - de er kryptert direkte mellom telefonene.

MEN - og dette er viktig - hvis de har fysisk tilgang til telefonen din, kan de jo bare åpne Messenger-appen og lese samtalene der og da. Ingen app trengs.

Tror kanskje det større spørsmålet her er hvorfor du føler behov for å skjule samtaler fra kjæresten din? Og hvorfor du mistenker at de spionerer på deg? Det der høres ut som et forhold som trenger en skikkelig prat, ikke tekniske løsninger.

Bare sånn som en som har vært gjennom skilsmisse - tillit fungerer ikke når folk overvåker hverandre i smug.

hei berge_torill. jeg er også ganske nysgjerrig på hvordan disse spion-appene fungerer, spesielt med tanke på krypterte meldinger.

men hva med selve enheten, kunne den bli kompromittert på en annen måte?

@Steinar16 Enig i at det handler om tillit, men fra «den overvåkede» siden føles det helt jævlig å måtte lure på om noen snoker – jeg bruker hemmelige samtaler mest fordi jeg vil ha et lite hjørne som faktisk er mitt, ikke fordi jeg gjør noe galt.