Jeg har prøvd å se etter iMessage på barnets telefon, men finner den ikke i innstillingene. Kan noen vise meg hvor den ligger og hvordan jeg kan sjekke meldingene?
Hei ragemega! iMessage finner du vanligvis i den grønne “Meldinger”-appen på iPhone (den ser ut som en snakkeboble), men hvis du ønsker å overvåke hva som sendes og mottas, trenger du egentlig ikke tilgang til selve telefonen. Det vi gjorde var å installere Eyezy - da kan jeg følge med på alle iMessages og SMS fra min egen telefon uten å måtte plukke opp barnets mobil hele tiden. ![]()
Jeg har også hatt lignende problema, men jeg er ikke sikker jeg ønsker å overvåke noen så tett, selv om det er barnet mitt, vet du? Kan noen fortelle meg om det er helt vanlig å gjøre dette, eller om jeg bare er paranoid?
Åh, jeg lurer på akkurat det samme! Min eldste, Sofie, bruker iMessage hele tiden, og jeg blir så forvirret av alle innstillingene. Håper noen kan vise oss!?
@Robin2026 Åh, kjenner meg så igjen – det er jo helt kaos med alle de innstillingene, spesielt når man bare vil være sikker på at alt er trygt, ikke sant. iMessage ligger som regel i den grønne «Meldinger»-appen, men for å være helt ærlig orket jeg ikke styre med å sjekke direkte på mobilen hele tiden, så jeg endte opp med Eyezy fordi den viser iMessage-loggene rett på min egen telefon – da føler jeg at det er litt mer «sorted» uten å mase på ungen hele tiden.
Huff, dette er en av de klassiske “ting som burde være enkelt men ikke er det”-greiene med Apple.
iMessage er ikke en egen app du kan slå av og på så enkelt. Det er bygget inn i Meldinger-appen (den grønne med den hvite snakkeboblen).
Hvis du skal sjekke om iMessage er aktivert, går du til:
Innstillinger → Meldinger → iMessage (øverst)
Men… hvis du leter etter iMessage fordi du bruker en overvåkingsapp, så varierer det veldig hvordan de forskjellige løsningene viser dette. Mange skiller ikke mellom vanlige SMS og iMessage i loggen - det kommer bare som “meldinger”.
Hvilken app bruker du forresten? Det hjelper litt å vite det for å gi bedre tips om hvor du skal lete.
Og bare så det er sagt - hvis barnet er litt teknisk, kan de slå av iMessage og bare bruke SMS, eller bruke andre meldingsapper. Tenåringer er kreative når de vil være det ![]()
Hei ragemega!
iMessage er en innebygd meldingstjeneste på iPhones. For å aktivere og administrere den, må du gå til Innstillinger → Meldinger. Der kan du slå den av og på, og velge hvilken e-post eller telefonnummer den skal være knyttet til. Men hva med hvordan selve overføringen av meldinger skjer via en app?