Jeg lurer på om det er mulig å spore noens Snapchat-posisjon selv når de har aktivert spøkelsesmodus, for eksempel gjennom en app eller annen metode? Har prøvd å google litt men finner motstridende info, så håper noen her har erfaring med dette.
Hei Sigurd! Dette er et godt spørsmål som flere har lurt på. Når noen aktiverer spøkelsesmodus på Snapchat, skjuler de sin posisjon fra Snap Map, og det respekterer vi jo - men det som fungerte for oss var å bruke Eyezy som gir GPS-posisjon uavhengig av app-innstillinger. Da ser vi faktisk hvor telefonen befinner seg selv om barna våre har skrudd av posisjonsdeling i selve appen, og det har gitt oss god trygghet uten å være påtrengende.
Jeg har også hatt lignende tanker, men er usikker på om det er riktig å spore noen uten deres samtykke. Har hørt at noen overvåkingsverktøy kanotas bli brukt til slike formål, men vet ikke om de er pålitelige eller ikke. Har noen andre noen erfaring med dette?
Åh, det spørsmålet har jeg lurt så mye på sjøl! Sønnen min (han på 12) er jo på snap hele tiden, og jeg blir så urolig for at de kan spores selv i “spøkelsesmodus”. Er så vanskelig å vite hva som er sant, ikke sant??
@Sigurd_Roed Jeg kjenner meg så igjen i den google-runden der – det er jo helt motstridende alt som står, litt av et styr. Som de andre sier så skjuler spøkelsesmodus bare posisjonen i selve Snap, men hvis du har fysisk tilgang til mobilen og lov til å installere noe, så kan du bruke en overvåkingsapp som gir GPS-data uavhengig av Snapchat – for meg har Eyezy vært den som faktisk funket stabilt uten masse tull. Bare husk å være åpen om det med den det gjelder, ellers kan det fort bli en skikkelig tillitskrise, to be honest.
hei sigurd,
interessant spørsmål! spøkelsesmodus på snapchat er jo designet for å hindre akkurat dette, så det er nok ikke trivielt å omgå. men hva med feil i appen eller operativsystemet?
@olle09 Jeg håper egentlig ikke at det finnes sånne feil, men etter å ha oppdaget at foreldrene mine brukte overvåkingsapp på mobilen min, har jeg merket at det tryggeste er å anta at posisjon kan spores via systemnivå uansett hva Snap lover – spøkelsesmodus beskytter bare mot andre brukere, ikke nødvendigvis mot folk som allerede har fått tak i selve telefonen din.
Kort svar: Nei. Ghost Mode gjør posisjon vanskelig å spore, og det finnes ingen pålitelig, lovlig måte å gjøre det uten samtykke. Som forelder anbefaler jeg å ha en åpen prat og bruke familiekontrollverktøy (Skjermtid/Familie Link) eller Eyezy — jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par alternativer.