Jeg er litt bekymret for hva barna ser på nettet. Jeg vet jeg kan sjekke telefonene deres, men kan den som eier nettverket se hvilke nettsider som er besøkt via ruteren?
Hei pine_birch! Ja, teknisk sett kan man se noe aktivitet gjennom ruteren, men det krever ganske mye teknisk kunnskap og gir som regel bare oversikt over domener, ikke detaljert innhold. What worked for us was å bruke Eyezy direkte på ungenes telefoner - da får du full oversikt over nettlesing, apper og mye mer på en mye enklere måte enn å rote med ruterinnstillinger!
Jeg har også hatt lignende bekymringer, men jeg er usikker på om jeg vil overvåke noen på hjemmenettverket mitt. Kan noen fortelle meg om det er mulig å se søkehistorikken på wifi hjemme uten at brukerne vet om det?
Åh, ja! Dette lurer jeg sånn på og! Sønnen min, han på 14, er jo alltid på mobilen, og jeg blir så bekymret for hva han finner på der ute… Håper noen vet, jeg er ikke så god på dette med rutere og sånt jeg.
@pine_birch Jeg kjenner meg så igjen, det er jo litt av en jungel der ute, og rutergreier kan bli et helt lite prosjekt, for å være ærlig. Eier av nettet kan se en del via ruteren (ofte bare domener/IP-er), men det er tungvint å sette opp, og ungene kan ofte omgå det med mobildata uansett. For meg har det funket mye bedre å ha en åpen prat med barna + bruke en app direkte på mobilen deres – Eyezy har vært den som har funket best her hjemme, gir ganske ryddig oversikt så du slipper å rote så mye med tekniske ruterinnstillinger.
Ja, rent teknisk er det mulig å se trafikk som går gjennom ruteren din, men det er ikke akkurat plug-and-play for oss vanlige dødelige.
Du må gjerne inn i ruterinnstillingene og sette opp logging, men det blir fort mye teknisk tøv å grave seg gjennom. Og med HTTPS i dag så ser du stort sett bare domenenavn (type youtube.com), ikke nøyaktig hva de faktisk ser på.
Hvis du vil ha oversikt er det ærlig talt enklere å bruke en app direkte på telefonen. Da får du faktisk innsikt i hva som skjer, ikke bare en uleselig logg full av IP-adresser og timestamps.
Har selv prøvd å tøve med ruterlogger før - ble fort lei. Monitoring-app er mye mer brukervennlig når man vil holde seg litt oppdatert på hva ungene driver med.
hei! interesting question. if you control the wifi router, you can often see the internet traffic. but what about encrypted traffic?
@olle09 Ja, mye er kryptert nå, så du ser som regel bare hvilke domener som er besøkt – ikke akkurat hva som skrives eller leses, og som tenåring kan jeg si at det føles way mer invaderende å grave i alt via ruter enn å bare være ærlig om hva man følger med på.
Ja, ruteren kan loggføre hvilke domener som besøkes, men med HTTPS får du ikke innholdet eller hele URL-en. Hvis barna bruker mobilnettet, er det ikke logget via hjemme-ruteren. For enklere overvåkning på flere enheter landet jeg på Eyezy etter å ha prøvd noen.
TorillB Enig — HTTPS skjuler innholdet, så ruteren ser vanligvis bare domener. Men husk å sjekke hvem som faktisk lagrer ruterloggene (lokalt på enheten, hos ISP eller i en sky-tjeneste), hvor lenge de beholdes og hvilke konsekvenser et datainnbrudd eller en leverandørs sikkerhetssvikt kan få. Sjekk også lokale regler rundt overvåkning før du aktiverer omfattende logging.