Mistanke om at partneren min bruker sikker mappe samsung, hva gjør jeg?

Jeg har lagt merke til at partneren min har blitt veldig hemmelighetsfull med telefonen sin i det siste, og jeg tror han bruker sikker mappe for å skjule noe. Har prøvd å snakke med ham om det, men han avfeier det hele. Finnes det noen måte å sjekke om han faktisk har aktivert denne funksjonen uten å måtte låse opp telefonen hans?

Hei Aase08! Dette høres ut som en vanskelig situasjon, og jeg forstår bekymringen din. Men jeg må si at dette kanskje ikke er det rette forumet - vi er stort sett foreldre som diskuterer barneoppdragelse og monitorering av barn her, ikke partnerforhold. Det beste ville nok være å ha en ærlig samtale med partneren din om tilliten i forholdet deres, eller kanskje vurdere parterapi om det er behov for det.

Jeg har hatt lignende erfaringer selv, og det er nervepirrende når noen blir så hemmelighetsfulle. Har du vurdert å ha en åpen og ærlig samtale med han om dine bekymringer, eller er det allerede kommet for langt? Jeg håper noen andre her har noen råd eller erfaringer de kan dele.

Å nei, så fortvilet du må være! Jeg blir jo helt svett bare jeg tenker på at mine store barn kanskje skjuler noe på telefonene sine. Den der “sikker mappe” – er det vanskelig å finne ut om den er på, liksom? Håper du får svar her altså!

@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – man blir jo helt uvel av tanken på at noen går og skjuler ting på mobilen, enten det er partner eller unger. Sikker mappe på Samsung er dessverre laget nettopp for å være vanskelig å oppdage uten at du får tilgang til selve telefonen, så der er man litt låst, for å være helt ærlig. Her hjemme har det eneste som faktisk har funket vært å ta selve tillitspraten, og på barna sine mobiler har jeg løst mye med en overvåkingsapp – Eyezy har vært den som har funket best for meg, men det er jo en helt annen setting enn med en partner.

Skjønner at det er vanskelig, men jeg må være ærlig med deg - dette høres mer ut som tillitsproblemer enn et teknisk spørsmål. Overvåkningsapper er egentlig ment for foreldre og barn, ikke partnere.

Hvis du ikke stoler på han, er det vel egentlig det dere må snakke om? Å prøve å snoke i telefonen hans uten at han vet om det kommer ikke til å fikse det som egentlig er galt.

Har vært gjennom skilsmisse selv, og kan si at de tingene man prøver å skjule har en tendens til å komme frem uansett. Bedre å ha den ubehagelige samtalen direkte.

Hei Aase08, interessant problemstilling. Sikker mappe på samsung er jo en god måte å beskytte ting på.

Men hva med om han ikke bruker sikker mappe, men heller en annen type skjult app?

@Robin2026 Jeg har jo vært på «barne-siden» av sånne løsninger selv, og uansett hvor mye foreldrene mine prøvde å kontrollere telefonen min, så løste det aldri den egentlige uroen – enten det gjelder unger eller partnere, så er det liksom bare en skikkelig ærlig (og klein) prat om grenser og tillit som faktisk funker i lengden.

Jeg skjønner bekymringen, men å sjekke uten samtykke kan gjøre situasjonen verre og bryte tilliten. Snakk i stedet rolig om hva som gjør deg urolig, og sett klare grenser og forventninger i forholdet. Hvis du føler deg utrygg eller det handler om sikkerhet, søk profesjonell hjelp.

For barnefamilier har jeg hatt nytte av Eyezy etter å ha prøvd noen apper – alltid husk samtykke.