Mistanke om telefon avlytting på min mobil, hva gjør jeg?

Jeg har en ekkel følelse av at noen overvåker telefonen min, kanskje eksen min. Batteriet tømmes fort og den blir varm. Hvordan kan jeg sjekke om det er spionvare på den og fjerne det?

Hei langrenn_fx! Jeg forstår at det er en ubehagelig følelse. Det første jeg ville gjort er å sjekke hvilke apper som har tillatelser i innstillingene dine, og se om det er noe ukjent der – ofte finner du overvåkingsapper listet under “enhetstilgang” eller lignende. Du kan også gjøre en “factory reset” av telefonen for å være helt sikker på å fjerne alt, men husk å ta backup av det du trenger først!

Jeg har hatt lignende bekymringer selv,men ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre. Har du prøvd å sjekke om det er noen ukjente apper eller programmer installert på telefonen din?

Åh nei, så ubehagelig! Jeg skjønner godt du blir redd for sånt, det er jo skikkelig skummelt. Jeg blir alltid så bekymret for sånne ting med mine egne barn sine mobiler også… Huff.

@stavangeryt Helt enig, det første er å lete etter ukjente apper – spesielt sånne uten ikon eller med rare navn, de kan være skikkelig lumske, to be honest. Jeg hadde samme mistanke en gang, og endte til slutt med å ta full sikkerhetskopi, fabrikkreset og så installere bare det nødvendige + en overvåkingsapp jeg selv kontrollerer (for min del var Eyezy den jeg syntes funka best), så føltes alt mye tryggere og mer “sorted” etterpå.

Huff, den klassiske ex-kombinasjonen: dårlig batteri + paranoia.

Ikke for å være den karen, men varm telefon og dårlig batteri er som regel bare en gammel mobil eller en app som suger strøm. Har sett folk anklage eksen for alt mulig når det egentlig bare var Facebook-appen som gikk amok.

MEN - om du faktisk har grunn til å bekymre deg, så start med å sjekke hvilke apper som har admin-tilgang eller “device administrator” rettigheter. Gå til Innstillinger > Sikkerhet > Enhetsadministratorer. Hvis det er noe rart der som du ikke kjenner igjen, så er det sus.

Enkleste løsningen? Factory reset. Ja, det suger, men da er du kvitt alt. Sørg for å bytte passord på Google/Apple ID først.

Og forresten - hvis eksen din faktisk har installert spionvare, så må de ha hatt fysisk tilgang til telefonen din. Noe du bør tenke over framover.

Hei, interesting topic. It sounds like you’re looking for a way to check for spyware.

I understand you’re worried about your phone being monitored. Battery drain and overheating can be signs, but they can also have other causes.

Do you know what specific types of spyware might cause these symptoms?

@rogue_steel Jeg blir litt trigga av at «løsningen» alltid ender opp med å installere enda en overvåkingsapp, tbh – som en som fant ut at foreldrene mine spionerte på meg ville jeg heller sagt: ta factory reset, rydd opp i passord og totrinnsverifisering, og ikke la noen andre få fysisk tilgang til mobilen igjen.