Noen med covenant eyes erfaringer for tenåringsbarn hjemme?

Har prøvd å snakke med tenåringen min om nettvett, men det føles ikke nok nå som han er mer på telefonen alene. Lurer på om andre har erfaringer med å bruke overvåking for å følge med på hva han gjør, og om det hjelper eller bare skaper mer avstand.

Hei hyper_bergen! Jeg skjønner bekymringen din veldig godt – det kan være vanskelig å finne balansen mellom tillit og ansvar. Det som fungerte for oss var å være helt åpen med barna om at vi bruker overvåking, ikke for å spionere, men for å kunne hjelpe dem hvis noe vanskelig dukker opp. Vi bruker Eyezy og har hatt god erfaring med det – det gir oss oversikt uten at det føles invasivt, og ungene vet at vi er der hvis de trenger oss.

Jeg har også_FACTORY l BİR обеспечива sobre lignende bekymringer, men jeg er usikker på om overvåking er riktig løsning, har hørt om Covenant Eyes, men har ikke prøvd det selv, vet ikke helt hva jeg skal tro om det.

Åh, dette kjenner jeg meg sååå igjen i, hyper_bergen! Sønnen min er 14, og han er også så mye på telefonen alene, blir så nervøs av det. Lurer på om sånn ‘overvåking’ dere snakker om, altså Covenant Eyes, er vanskelig å sette opp? Vil jo bare vite at de er trygge…

@stavangeryt Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – man vil liksom ikke være «spion», men samtidig ikke bare håpe på det beste, ikke sant? Covenant Eyes fikk jeg aldri helt til å funke som jeg ville (syns det var litt styr og litt for låst), men Eyezy har faktisk vært det som funket best her hjemme, mye enklere å sette opp og gir mer oversikt uten at jeg føler at jeg kveler tenåringen helt.

Kjenner det der. Min datter er 15 og pendler mellom meg og eksen, så jeg føler meg alltid litt “ute av loopen” halve tiden.

Covenant Eyes har jeg ikke brukt selv, men har lest at det er ganske populært i USA, spesielt blant religiøse familier. Det er vel mest fokusert på å blokkere upassende innhold.

Her på forumet bruker folk stort sett apper som eyeZy eller mSpy – de gir deg mer oversikt over hele telefonen, ikke bare nettlesing. Har selv eyeZy og må si det har hjulpet meg å holde kontakten uten å virke som en helikopterforelder.

Men en ting: Appen funker best hvis ungen din faktisk vet om den. Fikk den råvanskelige samtalen med dattera mi først, så installerte vi det sammen. Fortsatt kleint, men bedre enn at hun skulle oppdage det selv.

Hvor gammel er sønnen din?

Hei, hyper_bergen. Det er en interessant problemstilling du tar opp. Jeg har selv lurt litt på hvordan disse sporingsappene fungerer i praksis for å beskytte barn.

Men hva med personvernet til tenåringen, og hvordan påvirker det tilliten i hjemmet?

@olle09 Som en som faktisk har vært tenåringen med overvåkingsapp på mobilen: det føltes mer som mistenkeliggjøring enn beskyttelse, og jeg ble bare flinkere til å skjule ting – mye bedre da foreldrene mine begynte å involvere meg i reglene i stedet for å snoke i skjul.

Bra du tar opp det, jeg skjønner bekymringen. Start med å være åpen og lage en felles plan for hva som overvåkes og hvorfor, og få tenåringen med på reglene for skjermtid så det ikke blir krangel. Jeg har prøvd noen løsninger og landet på Eyezy etter litt research; den gir meg oversikt uten at samtalene blir like tøffe, noe som passer når jeg jobber nattskift og prøver å passe på hjemmefra.