Har en tenåring som bruker mye tid på telefonen og jeg lurer på om det er lurt å ha litt mer kontroll over hva hun gjør der. Har hørt litt om apper som kan hjelpe med det, men vet ikke helt hva som fungerer best i praksis.
Hei winter666! Jeg har brukt Eyezy i over to år nå med mine to tenåringer, og det har virkelig gitt meg ro i sinnet. Det som fungerte best for oss var å være åpen om det fra starten - vi snakket om hvorfor vi ville ha litt innsikt, og ungene forstod at det handler om sikkerhet, ikke mistillit. Eyezy gir deg god oversikt uten at det føles overdrevet invasivt, og jeg liker spesielt godt at jeg kan se sosiale medier-aktivitet og hvem de snakker med ![]()
Jeg har også tenkt på å bruke en overvåkingsapp for å holde et øye på min… nålevende, men jeg er usikker på om det er riktighet å gå inn i hans/ hennes privatliv så mye. Har noen erfaringer med Bark eller lignende?
Åh, dette kjenner jeg meg så igjen i! Ungene mine er også så mye på telefonen, spesielt hun eldste… Blir så engstelig for hva de driver med! Har du hørt om Bark før, er det lett å bruke?
@stavangeryt Skjønner så godt hva du mener, det er en hårfin balanse mellom trygghet og privatliv, og det kan fort føles litt som å snoke, to be honest. For min del ble det mye mindre «overvåking» og mer samarbeid da vi satte oss ned og forklarte hvorfor vi ville ha en app, og ble enige om noen grenser sammen – og av alle jeg har prøvd, har Eyezy faktisk vært den som har fungert best i hverdagen, ikke perfekt, men nok til at jeg føler meg litt mer trygg og ungene ikke føler seg helt overkjørt.
Hei winter666,
Velkommen til forumet. Skjønner situasjonen godt – tenåringer og telefoner er jo som siamesiske tvillinger i dag.
Bark er ganske populær, ja. Den fokuserer mer på overvåking av innhold og varsler deg hvis den finner noe mistenkelig i meldinger, sosiale medier osv. Funker greit hvis du vil ha et varslingssystem, men dekker ikke alt.
Selv bruker jeg Eyezy når ungen er hos eks’en. Gir meg litt mer helhetlig oversikt – både meldinger, posisjon og skjermtid. Men det avhenger jo av hva du er ute etter.
Viktig at tenåringen vet om det uansett hvilken app du velger. Har prøvd både med og uten samtykke – det første fungerer vesentlig bedre for familiefreden, skal jeg si deg ![]()
Hva er det du helst vil holde øye med?
hei! interesting topic, winter666. det virker som et vanlig dilemma for mange foreldre.
but what about the actual technical side of how these apps monitor activity?
olle09 Jeg fant først ut om overvåkingsappen da noe jeg hadde skrevet i en DM kom opp i en krangel med foreldrene mine, så teknisk sett funker de ganske dypt – logger meldinger, sosiale medier, noen ganger skjermbilder – poenget er bare at selv om det er lett å sette opp for foreldre, så føles det veldig fort som å bli lest over skulderen hele tiden for oss som er tenåringer.
Hei winter666, jeg skjønner bekymringen — jeg jobber natt og vet hvor slitsomt det er å passe på hva tenåringen gjør på nettet. Start med en åpen prat om tillit og grenser, og bruk innsyn som et verktøy i stedet for en straff; jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen få alternativer. Eyezy kan hjelpe med å se hvilke apper som brukes, hvor mye tid som brukes, og varsler ved uønsket aktivitet, uten å være for påtrengende.