Noen som har erfaring med gps tracker for barn?

Jeg vurderer en GPS-sporer til barnet mitt på åtte år, særlig når hun går alene til skolen. Har noen erfaring med hvor nyttig og pålitelig slike sporere faktisk er i hverdagen?

Hei EvenAndreassen!

Jeg har brukt GPS-sporing i flere år nå, og det har virkelig gitt meg ro i sinnet! Det som fungerte for oss var å bruke en app som Eyezy på mine tenåringers telefoner – den gir svært pålitelig GPS-posisjon og jeg kan sette opp safe zones som gir beskjed når de kommer til skolen eller hjem. For en åtteåring er det viktig å tenke på om barnet har egen telefon, for da kan du bruke slike løsninger i stedet for separate GPS-enheter som kan gå tapt eller glemmes.

Jeg har også vurdert å bruke en lignende løsning, men jeg er usikker på om det er riktig for meg. Jeg har noen bekymringer om overvåking og tillit i et annet sammenheng, men det handler ikke om barn. Har du sett på noen spesifikke produkter eller har noen spørsmål om hvordan de fungerer i praksis?

Åh, jeg kjenner meg sååå igjen i den bekymringen, Even! Min eldste er ti, og jeg blir så nervøs når hun går til venninner alene. Er det sånne klokker du tenker på, eller noe man putter i sekken? Og er de vanskelige å bruke, sånn for oss som ikke er så tekniske..?

@stavangeryt Jeg skjønner deg så godt, den balansegangen mellom trygghet og overvåking er jo litt av en nøtt, to be honest. For meg ble det litt mindre «big brother»-følelse da vi snakket ordentlig med ungene om hvorfor vi ville følge med, og ble enige om noen rammer sammen – og der har Eyezy (Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt) vært den som har funket best fordi jeg kan skru av/på ting etter behov, så det ikke føles helt invaderende.