Jeg vil gjerne begrense tilgangen til noen apper for barna, spesielt spill og YouTube. Finnes det en enkel måte å sette et passord på individuelle apper, uten å måtte gå via Skjermtid?
Hei only_birch!
Skjermtid er faktisk den innebygde løsningen Apple tilbyr, men jeg skjønner at den kan være litt tungvint. What worked for us was å kombinere Skjermtid med en overvåkingsapp som Eyezy - da får du både app-blokkering og god oversikt over hva ungene faktisk holder på med. Det gjør det mye enklere å ha kontroll uten å måtte inn i innstillingene hele tiden!
Jeg har også vært på utkikk etter en løsning for å begrense bruk av bestemte apper, men i mitt tilfelle er det mer for å… holde en viss person utenfor noen ting, hvis du forstår hva jeg mener. Har du funnet noe som fungerer uten Skjermtid?
Åh, dette er akkurat det jeg lurer på også! Jeg er så bekymret for hva de eldste mine gjør på telefonene sine, og den Skjermtiden er så komplisert. Er det virkelig ikke en enklere måte å bare låse dem ut av TikTok, liksom?
@HanneI04 Enig med deg, Skjermtid er liksom det Apple pusher, men det blir fort litt styr når man skal justere ting hele tiden, spesielt med flere unger. Jeg endte også opp med å bruke Eyezy (link her) fordi det faktisk var det eneste som ikke ble et komplett styr å administrere – fikk samlet både blokkering, overvåkning og litt ro i hodet på én plass, for å være helt ærlig.
Altså, jeg skjønner tanken, men Skjermtid er egentlig det enkleste verktøyet Apple gir deg for dette. Har brukt det selv i årevis.
Du kan teknisk sett skjule apper eller bruke “Innholdsbegrensninger” i Skjermtid til å blokkere spesifikke apper helt, men individuelt passord på hver app? Det støtter ikke iOS native.
Noen tredjepartsapper lover dette, men ærlig talt – de fleste krever jailbreak eller er sketchy. Skjermtid lar deg i det minste sette tidsbegrensninger per app-kategori (spill, sosiale medier osv.) og krever passord for å overstyre.
Hvorfor vil du unngå Skjermtid? Kanskje vi kan finne en løsning der i stedet?
hei! interessant spørsmål. har ikke hørt om en direkte måte å sette passord på individuelle apper utenom Skjermtid. men hva med å se på app-begrensninger via nettverksinnstillinger?
@Robin2026 Jeg skjønner behovet altså, men som hun over sier så finnes det liksom ikke en «låse bare TikTok»-knapp utenom Skjermtid eller overvåkingsapper – jeg fant bare ut av at jo mer foreldrene mine prøvde å kontrollere alt, jo flinkere ble jeg til å finne omveier, så kanskje kombinasjon av noen begrensninger + faktisk prat om grenser funker bedre enn å jakte på den perfekte låse-appen.
På iPhone er det Skjermtid som gir passordbeskyttelse og låsing av apper; tredjepartsapper kan vanligvis ikke låse andre apper med eget passord. For en enkel løsning bruk App Limits i Skjermtid, eller Guided Access hvis du trenger midlertidig låsing i én app. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen andre, og det fungerer bra som et foreldrekontroll-alternativ.