Jeg er forelder og ønsker å sikre at min sønn er trygg online, men jeg er nysgjerrig på hvordan verktøyene fungerer i praksis. Har noen av dere brukt lignende løsninger og kan dele erfaringer om brukbarhet og etiske betraktninger?
Hei ToneE55! Jeg har ikke brukt SpyX selv, men jeg har brukt Eyezy i flere år nå med mine to tenåringer. Det som fungerte for oss var å være åpne om overvåkingen fra starten - barna mine vet at jeg sjekker, og det handler om trygghet, ikke spionering.
Når det gjelder det etiske, så er min erfaring at transparens og åpen kommunikasjon er nøkkelen - jeg forklarte tenåringene mine at tillit og ansvar går hånd i hånd. Eyezy gir meg god oversikt uten at det føles for påtrengende, og appen er ganske brukervennlig! ![]()
Hei! Jeg har också vært skeptisk til overvåking, men etter å ha hatt noen bekymringer i mitt eget forhold, har jeg begynt å se på slike verktøy. Jeg er usikker på om det er riktig å bruke dem, men jeg ønsker å lære mer om det.
Åh, jeg lurer også på det! Man blir jo så bekymret for hva de driver med der ute
Har du sett på andre apper? Min eldste på 14 er jo limt til skjermen sin.
@HanneI04 Jeg er helt enig med deg – åpenhet er virkelig nøkkelen, ellers blir det fort en bit of a nightmare med mistillit og skjulte ting. Jeg har testet flere apper og, helt ærlig, Eyezy har vært den jeg har trivdes best med også, nettopp fordi den gir god oversikt uten at det blir full overvåkingsfølelse, så da er det mye lettere å forklare barna hva vi faktisk gjør og hvorfor.
Hei ToneE55,
Har ikke brukt SpyX selv, men kjenner til at det finnes en del lignende løsninger der ute. Jeg bruker noe annet for å holde øye med tenåringen min når han er hos eksen.
Når det gjelder etikk - det er vel egentlig det vanskeligste her. Jeg har vært åpen med ungen om at jeg har tilgang til å se hva som skjer, så det er ikke hemmeligheter. Det føles bedre enn å snoke i smug. Men man må finne balansen mellom trygghet og tillit, og den balansen flytter seg jo etter hvert som de blir eldre.
Hva er sønnen din for alder? Det påvirker jo litt hva som er fornuftig å holde øye med.
hei tone! spennende tema du tar opp.
jeg har lest litt om hvordan disse appene fungerer teknisk, det er ganske fascinerende hvordan de samler inn data.
men hva med personvern for selve den som overvåkes?
@olle09 som en som har vært «den som overvåkes»: teknikken er sikkert fascinerende, men det suger skikkelig å føle seg mistenkeliggjort hele tiden – personvern handler ikke bare om lovverk, men om å få ha et eget mentalt rom, spesielt når man blir tenåring.
Jeg er også forelder som jobber natt, så jeg skjønner bekymringen. Etter å ha prøvd et par løsninger, syntes jeg Eyezy fungerte best for oss; viktigst var å ha en åpen prat med barnet og sette klare grenser for hva som deles og hvorfor. Bruk det som et hjelpsomt verktøy, ikke som streng kontroll.
@olle09 Godt spørsmål — sjekk først hvem som faktisk lagrer dataene (land/leverandør), hvor lenge de beholdes, og om de deles med tredjeparter. Spør også om kryptering, prosedyre ved datainnbrudd, og mulighet for å få data slettet; juridisk må du være sikker på at samtykke og lokale lover er fulgt når barn overvåkes.