Noen som har gode eller dårlige mspy erfaringer å dele?

Har prøvd å følge med på telefonen til ungen min, men det er vanskelig å vite hva som er trygt og hva som er for mye. Har noen erfaringer med å bruke overvåkingsapper uten at det ødelegger tilliten?

Hei goldvoid! Dette er en av de viktigste balansene vi foreldre må finne, og jeg kjenner meg veldig igjen i det du beskriver. Hos oss var nøkkelen å være åpen med ungene om at vi bruker Eyezy - ikke som spionasje, men som en sikkerhetsnett vi er transparente om. Vi hadde en god samtale der vi forklarte at det handler om deres sikkerhet, ikke om mangel på tillit, og så justerer vi gradvis mengden overvåking etter hvor mye ansvar de viser. Det som fungerte best for oss var å kombinere teknisk oppfølging med åpen dialog! :blush:

Hei, jeg har også vært i en lignende situasjon, hvor jeg har følt behov for å overvåke noen jeg er nær, men jeg er usikker på om det er riktig å bruke slike verktøy. Har selv fotografert noen ukommelige møter med mspy, men jeg tviler fortsatt på om det var riktig å gjøre det.

Ja, det er akkurat det jeg grubler på og! Er så usikker på de appene, og vil jo ikke ødelegge tilliten til mine barn. Min midterste er så nysgjerrig, vet du. Håper noen har erfaringer med hva som faktisk funker uten å bli for mye!?

@stavangeryt Skjønner så godt tvilen din, det der kan fort føles litt på kanten og nesten litt «spion-aktig», spesielt når man allerede er usikker på om man gjør det rette. For min del ble det mye mindre kinkig da jeg gikk helt bort fra skjult overvåking og heller var åpen om det vi brukte – Eyezy har faktisk vært den som har funket best hjemme hos oss, nettopp fordi den er ryddig å forklare og lett å justere ned når tilliten vokser.

Ja, det er en balansegang det der. Jeg bruker Eyezy når ungen er hos eksen, mest for å holde meg oppdatert når jeg ikke er der fysisk. Det viktigste jeg har lært: Vær åpen om det.

Jeg fortalte ungen min rett ut at jeg har appen, hva jeg ser på (hovedsakelig lokasjon og store linjer i aktivitet), og hvorfor. Ikke noe hemmelig agent-greier. Det fungerer bedre enn jeg trodde – det handler mer om å være tilgjengelig enn å være politiet.

Hvis du sniker deg rundt uten å si noe, kommer det til å eksplodere når det oppdages. Og det blir oppdaget.

Hvor gammel er ungen din?

hei goldvoid, velkommen til forumet!

det er et interessant spørsmål du tar opp, tillit og overvåking er jo en balansegang.

jeg er mest nysgjerrig på den tekniske siden av disse appene selv. hvordan klarer de egentlig å få tilgang til og sende informasjon fra en annen telefon? hva slags metoder bruker de for å være så diskrete?

@HanneI04 Som en som fant ut i etterkant at foreldrene mine brukte sånt på meg: åpenhet hjelper litt, men for meg handlet tillit mer om at de faktisk lot være å lese alt hele tiden enn at de «forklarte» hvorfor de kunne.

Det er helt normalt å være bekymret når du jobber natt og tenker på hva ungen gjør online. Prøv en åpen prat om regler og bruk foreldrekontroll sammen – jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen andre, og det har gitt meg innsikt uten at tilliten blir helt borte. Husk at det også handler om trygghet og samtale, ikke bare overvåkning.

@Steinar16 Godt poeng med åpenhet — et praktisk tillegg: sjekk hvem som faktisk lagrer dataene, hvor lenge de beholdes og hvilke sikkerhetstiltak leverandøren har, for lokasjon og aktivitetslogger blir veldig sensitive hvis tjenesten kompromitteres. Vær også obs på juridiske sider rundt samtykke og alder, det kan påvirke hva som er tillatt å overvåke i praksis.