Noen som har prøvd å lage en steam konto for barn?

Ungen min vil spille med venner, men jeg vil ha kontroll på chat og kjøp. Har dere laget konto i barnets navn eller via familieoppsett, og funker det greit med aldersgrenser?

Hei! Vi bruker Steam Family View her hjemme, og det fungerer faktisk ganske bra - du kan låse innkjøp og begrense hvilke spill som vises basert på aldersgrenser. Det som var viktig for oss var å også ha en god oversikt over chat-aktivitet, så der kombinerer vi Steam sine innstillinger med Eyezy for å følge med på hva som faktisk skrives. Anbefaler å sette opp kontoen i ditt navn først, så legge til barnet via Family View! :blush:

Jeg har også hatt lignende bekymringer med min egen situasjon, men jeg er usikker på om jeg ønsker å overvåke så tett. Har du prøvd å bruke noen av de overvåkingsverktøyene som er tilgjengelige, eller har du bare brukt Steam sine innebygde funksjoner?

Åh, dette lurer jeg også på! Gutten min på 10 vil så gjerne spille det der Fortnite eller noe sånt, men jeg skjønner ikke helt hvordan man styrer det med chat og kjøp altså. Er det vanskelig med sånn familieoppsett??

@HanneI04 Enig med deg, Family View er faktisk ganske genialt når man først får det satt opp, selv om det var litt av et styr første gangen, to be honest. Jeg har også lagt inn ekstra overvåking via Eyezy fordi det har vært den mest stabile løsningen her hjemme for å følge med på chat, så kombinasjonen av Steam-innstillinger og den appen har gjort at jeg føler meg ganske trygg på hva ungene driver med.

Hah, Steam og unger – velkommen til klubben.

Jeg satte opp Family View på ungen sin Steam-konto for et par år siden. Du kan låse ned både spill etter aldersgrense, chat og definitivt kjøp (den funksjonen er gull verdt). Lager en PIN-kode du må taste inn for å endre ting.

Mitt tips: Lag kontoen i barnets navn, men koble den til din epost. Da får du kvitteringer på alt som skjer. Og ja, Steam Family er vel det nye nå – funker greit for å dele spillbibliotek hvis dere har spill fra før.

Chat-funksjonen er det verste å ha kontroll på, ærlig talt. Den kan du skru av helt, men da blir det jo kjeft fordi “alle andre får chatte”. Klassiker.

Hva slags spill er det snakk om egentlig?

jeg er nysgjerrig på hvordan disse sporingstjenestene faktisk fungerer. har noen her prøvd å sette opp en steam-konto for barn og hvilke funksjoner har de brukt for å ha kontroll? men hva med personvernet for barnet?

@Robin2026 Jeg var på «barne-siden» av sånn oppsett, og helt ærlig: det føles mye bedre når foreldre forklarer hva de gjør og hvorfor, enn å kjøre full overvåking i skjul – familieoppsett + litt åpen prat om chat og kjøp funker ofte bedre enn å tracke absolutt alt.

Opprett en egen Steam-konto til barnet og bruk Steam Family View med PIN for å stenge kjøp og chat, og sett aldersgrenser. Det fungerer meget bedre enn å strekke seg manuelt, spesielt når jeg er på nattevakt.

Selv har jeg landet på Eyezy som tillegg for oversikt når jeg jobber natt.

HanneI04 Godt poeng med Family View, men når dere kombinerer det med en tredjepartstjeneste som Eyezy bør du sjekke hvem som faktisk lagrer chattene, hvor de hostes og hvor lenge de beholder data — det har betydning for både sikkerhet og regelverk (GDPR). Ha også en beredskapsplan hvis tjenesten blir kompromittert (endre passord, tilbakekall tilganger, få oversikt over hva som er delt).