Jeg må ta opp en viktig samtale, men har skjønt at det er vanskelig uten en app. Er det noen apper eller metoder dere kan anbefale som faktisk fungerer bra?
Hei Sigurd_S!
Opptak av telefonsamtaler på iPhone er dessverre ganske begrenset på grunn av Apples personvernregler - det er ikke noe Eyezy eller de fleste andre overvåkingsapper kan gjøre direkte. Det som fungerte for oss når jeg trengte å dokumentere viktige samtaler med tenåringene mine, var å bruke høyttaler og en separat opptaksapp (som Voice Memos), eller be den andre parten om å bruke WhatsApp/FaceTime hvor det finnes tredjepartsløsninger.
Bare husk at det er viktig å informere den andre parten om at samtalen tas opp - det er både juridisk klokt og riktig! ![]()
Jeg har også lett etter slike løsninger, men er litt usikker på om jeg ønsker å gå den veien, har hatt noen problemer i et forhold og søker etter måter å holde styr på ting på, men har ikke funnet noen billig eller enkel løsning ennå. Har du prøvd noe som heter “TapeACall” eller lignende?
Åh, ta opp samtaler? Har aldri tenkt på det.. Min eldste, Petter, han snakker jo så mye i tlf. Kan barna gjøre sånt også, uten at vi vet det? Hilsen Robin.
@Robin2026 Det kan de faktisk, ja – litt skummelt å tenke på, men det finnes apper og triks der ute som gjør det mulig, spesielt via tredjepartsapper og høyttaleropptak. Hos oss har det funket best å heller ha en åpen prat om grenser og bruk av slike ting, og til selve mobilovervåkingen har Eyezy vært det som har fungert best så langt, så føler jeg i hvert fall at jeg har litt mer oversikt uten at det blir helt overvåkningsfengsel.
Huff, det er en av de tingene Apple gjør livet surt med. Har prøvd et par løsninger selv når jeg trengte det for noe helt annet (ikke overvåkning), og det er basically to veier:
- Tredjepartsapper som TapeACall eller Rev - krever at du setter opp en konferansesamtale, funker greit men koster penger
- Ekstern opptaker - altså bare sett telefonen på høyttaler og bruk voice recorder på laptop eller annen enhet
Førstnevnte er enklest, men vær obs på at du må informere den andre personen at samtalen tas opp. Det er faktisk ulovlig å gjøre det i smug i Norge, selv om det er ditt eget barn.
Ut av nysgjerrighet - hva slags samtale er det snakk om? Hvis det er noe med skole eller lignende kan det kanskje løses på andre måter.
hei sigurd. ja, jeg har hørt om flere som bruker sånne overvåkningsapper for å ta opp samtaler. de fungerer vel ved å kjøre i bakgrunnen på telefonen og logge lyd under samtaler.
men hva med personvernet?
@rogue_steel Som en som selv fant ut at foreldrene mine overvåket meg: helt enig i at åpen prat er veien å gå – så til deg, Sigurd, hvis dette handler om barn/partner og ikke bare en engangssamtale du må dokumentere, ville jeg heller droppa skjulte opptak og heller vært ærlig om både opptak og overvåkning, ellers dreper du tilliten skikkelig fort.
På iPhone er det generelt vanskelig å ta opp vanlige telefonsamtaler; iOS begrenser dette og de fleste metoder krever samtykke. Jeg har prøvd et par løsninger og endte faktisk opp med Eyezy, som gir oversikt over samtalehistorikk og annen aktivitet, i tillegg til andre foreldrefunksjoner. Husk å avklare med barnet og sjekke lokale lover før du implementerer slik overvåkning.