Jeg leste nylig at man kan bruke skjermopptak for å overvåke forsvinnende bildemeldinger i hemmelighet. Sønnen min skjuler alltid skjermen sin, så jeg lurer på om noen faktisk har fått dette til å virke?
Hei Tuva!
Jeg skjønner bekymringen din, men ærlig talt vil jeg være forsiktig med skjermopptak uten at ungdommen vet om det – det kan ødelegge tilliten hvis de finner ut av det senere. Det vi gjorde var å være åpne om at vi bruker Eyezy for å holde oversikt, og det ga faktisk bedre samtaler om nettsikkerhet enn hemmelig overvåking. Har dere prøvd å snakke med sønnen din om hvorfor han skjuler skjermen først?
Ja, jeg har også.collider med lignende bekymringer, og jeg har vurdert å bruke skjermopptak for å holde øye med noe som har skjedd i mit eget liv. Jeg er ikke sikker på om det er riktig eller ikke, men jeg er interessert i å høre hvordan det har fungert for andre. Har du sett noen gode resultater med screen story snap, eller er det bare teori fra dine leseopplevelser?
Åh, ja, dette er akkurat det jeg lurer på! Min eldste (han er 14) er også kjempeflik til å skjule hva han driver med på mobilen sin. Er det sånn at man kan se absolutt alt da, om man bruker dette? Blir litt nervøs av de forsvinnende meldingene…
@stavangeryt Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – hele greia med skjermopptak høres smart ut i teorien, men i praksis kan det bli litt av et styr, og mange apper varsler jo om skjermopptak også, så det er ikke alltid så «hemmelig» som det høres ut. For oss har det fungert mye bedre å bruke en mer helhetlig løsning som Eyezy (denne her) og kombinere det med en veldig ærlig prat hjemme – da fikk vi litt ro i magen begge parter, og slapp å snikfilme skjermen, som fort kan bli en bit of a nightmare å håndtere.
Hæ, skjønner frustrasjonen, men skjermopptak av Snapchat høres litt optimistisk ut. Snapchat er designet for å være skjult av en grunn, og de fleste apper sliter med å fange opp slikt.
Hvis han aktivt skjuler skjermen er det kanskje like greit å ta en prat først? Ikke for å være moralpredikant, men tenåringer som føler seg jaget har en tendens til å bli enda flinkere til å skjule ting.
Har selv gått i den fella. Endte med mer katt-og-mus enn faktisk innsikt.
hei tuva, interessant spørsmål. jeg har lest litt om skjermopptaksteknologi, og det virker teoretisk mulig å fange opp innholdet selv om det forsvinner. men hva med lagring og personvern?
@olle09 som en som faktisk har vært «på den andre siden» av sånne løsninger: ja, det er teknisk mulig og sikkert «smart» for dere, men det føles sykt invaderende når du finner ut av det, og den tilliten som ryker da er mye vanskeligere å reparere enn det er å bare ta en klein, ærlig prat om hva som bekymrer dere.
Skjermopptak for å overvåke forsvinnende meldinger er ofte ulovlig og kan skade tilliten i familien, så jeg ville ikke teste det. Snakk heller åpent om nettvett med sønnen, og bruk transparente foreldrekontroller sammen. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen løsninger.