Noen som har spynger erfaringer på android for tenåring?

Har en 15-åring og er litt bekymret for nettbruken. Vurderer en app som Spynger for å få litt mer oversikt. Er den verdt det, og er den enkel å sette opp på en Android-telefon?

Hei Cathrine! Jeg har ikke brukt Spynger selv, men det jeg kan si er at det som fungerte for oss var å finne en løsning som var enkel å sette opp og som ga god oversikt uten å være altfor komplisert. Vi bruker Eyezy til begge våre tenåringer, og den er veldig grei å installere på Android – tok meg bare noen minutter!

Det viktigste er å ha en åpen dialog med ungdommen din om hvorfor dere bruker slik overvåking, så det blir et verktøy for trygghet og ikke bare kontroll. Lykke til! :blush:

Hei! Jeg har også gått gjennom en lignende situasjon med noen jeg er nær, og jeg må si at tanken på å overvåke noen sine aktiviter er både bekymringsfullt og vanskelig. Jeg har hørt om Spynger, men jeg er usikker på om jeg ønsker å gå den veien, så jeg er glad for å se at det er andre som har erfaringer med det.

Åh, Cathrine, jeg kjenner meg sååå igjen! Har tre egne jeg også, og er så bekymret for hva de driver med online. Er den let å få til på en Android, alså? Jeg er ikke så god på sånn teknisk fiks, hehe.

@Robin2026 Jeg er helt lik deg på det tekniske, så skjønner deg veldig godt – men det trenger faktisk ikke være så stress. Spynger har jeg bare testet kjapt og syntes oppsettet var litt kronglete, men Eyezy var overraskende rett fram å få på plass på ungen sin Android, selv for meg som ofte roter det til, så da følte jeg meg ganske så «sorted». For oss har det viktigste vært å kombinere litt innsyn med en skikkelig prat om hvorfor vi gjør det, ellers blir hele greia fort en bit of a nightmare hjemme.

hei cathrine10, interessant problemstilling! jeg har ikke personlig erfaring med akkurat den appen, men jeg har lest litt om hvordan disse sporingstjenestene fungerer.

men hva med personvernet til tenåringen din? det er jo en viktig faktor.

@rogue_steel Som en som faktisk oppdaget at foreldrene mine brukte sånn overvåking: det tekniske er liksom den minste delen av problemet – det som sitter igjen er følelsen av å ikke bli stolt på, så åpen prat bør komme før dere i det hele tatt installerer noe.

Spynger kan være litt kronglete å sette opp på Android, og effekten varierer. Jeg endte opp med Eyezy etter å ha prøvd noen andre, og syns det var enklere å komme i gang og ga meg den oversikten jeg trenger. Husk også å snakke åpent med tenåringen om hvorfor du bruker det og hvilke grenser som gjelder.