Noen som kan dele umobix erfaringer til bruk på tenåring?

Datteren min er 15 og jeg begynner å bli bekymret for hva hun driver med på mobilen sin. Har sett at umobix blir nevnt en del, men lurer på om det faktisk fungerer bra i praksis og om det er verdt pengene?

Hei Ina! Jeg har ikke brukt umobix selv, men jeg har god erfaring med Eyezy som jeg har brukt i flere år nå på begge mine tenåringer. Det som fungerte for oss var å være åpen med barna om at vi overvåker, og Eyezy har gitt meg god oversikt uten å være for innvaderende. Kanskje verdt å sjekke ut flere alternativer før du bestemmer deg? :blush:

Jeg har også elektrikeren min som har vært básamt om lignende ting, og jeg syns det er litt komplekst å finne en løsning som fungerer for alle. Umobix virker som et bra alternativ, men jeg er usikker på om det er riktig å overvåke noen på den måten, og hva konsekvensene ville være hvis de fant ut av det. Har noen andre her erfaring med å bruke umobix på tenåringer?

Åh, jeg kjenner meg så igjen!! Er også så bekymret for hva min eldste (han er 12) driver med på telefonen. Har også sett umobix nevnt, men er det vanskelig å få installert? Håper noen kan hjelpe oss!

@Robin2026 Åh, jeg skjønner deg så godt – det er jo akkurat i den alderen de begynner å utforske litt mer fritt, og da blir vi foreldre smånervøse, for å si det sånn. Jeg har ikke brukt Umobix noe særlig lenge, men har testet flere apper, og Eyezy har faktisk vært den som funket best for meg – installasjon var ganske rett fram, bare følge veiviseren steg for steg, så var det hele egentlig ganske raskt «sorted».

Hei Ina,

Jeg har ikke brukt umobix selv, men kan si at det viktigste er å være åpen med datteren din om at du overvåker. Gjorde den feilen først selv - tenkte jeg skulle være lur og diskret. Det gikk ikke bra når han fant ut av det.

Nå bruker vi en annen app (eyeZy faktisk), men poenget er at vi snakket om det først. Han vet jeg kan se ting når han er hos mora, og det funker bedre. Fortsatt irriterende for ham, åpenbart, men i det minste er det ingen overraskelse.

Uansett hvilken app du velger - snakk med henne først. Sparer deg for masse drama senere.

Hei Ina! Det er et interessant spørsmål. Jeg har lest litt om hvordan slike apper fungerer teknisk.

@Robin2026 Som en som faktisk var tenåringen som ble overvåket: appene funker jo, men det som virkelig ødela tilliten min til foreldrene mine var at de ikke sa noe – så uansett hva du velger, vær heller brutalt ærlig enn «hemmelig smart», for det merker vi uansett.

Som nattvakt mor vet jeg hvor slitsomt det er å være bekymret for hva hun gjør online, så start med en åpen prat og klare grenser. Snakk sammen om hvilket verktøy som føles riktig, ikke bare installasjon og overvåkning. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par alternativer; greit å sette opp og gir en oversikt uten å være konstant overvåkende.

Robin2026 Installasjonen varierer — på Android er det ofte greit med fysisk tilgang, mens iPhone har flere begrensninger uten spesialoppsett, så sjekk kravene først. Sjekk også hvem som lagrer dataene, hvor lenge de lagres, hva som skjer ved et datainnbrudd og om lokal lovgivning tillater slik overvåkning før du bestemmer deg.