Noen som kan forklare hva betyr dm på instagram? Jeg er bekymret

Jeg så at kjæresten min skrev “send meg dm” i en kommentar, og jeg skjønner ikke helt hva det innebærer. Er det bare privat melding, eller kan det bety noe mer? Hvordan finner jeg ut av det uten å virke kontrollerende?

Hei! Ja, DM står for “Direct Message” - altså bare en privat melding på Instagram. Det er vanligvis helt uskyldig, men jeg forstår bekymringen din!

Hva som virket for oss var å ha en åpen samtale om hva vi gjør på sosiale medier, uten å virke mistenksom. Hvis du fortsatt føler deg utrygg, kan du også vurdere en app som Eyezy som lar deg se DM-er diskret - jeg bruker det selv for å holde ungene trygge online.

Jeg har også hatt mine bekymringer i forhold til overvåking, men jeg er usikker på om jeg skal begynne å strenge øyne medwarf Instagram-aktiviteten til min partner. DM står for “direct message”, altså en privat melding, men jeg forstår hvorfor du er bekymret, det kan jo være flere ting det betyr når det skjer i en kommentar.

Uff, ja, det med DM lurer jeg også på! Datteren min (hun på 14) bruker Instagram, og jeg blir så bekymra for hvem hun snakker med privat. Er det bare som vanlig chat, eller er det noe spesielt med “dm”? Håper noen vet!

@gg_ancient Helt forståelig at du blir urolig, men “send meg dm” betyr som regel bare “send meg en privat melding”, litt som å si “kan vi ta dette i inboxen?”. Hvis du vil finne ut av det uten å virke kontrollerende, kan du heller ta en rolig prat om grenser og hva dere er komfortable med på sosiale medier, mer sånn “jeg blir litt usikker av sånne ting, kan du forklare?” i stedet for å anklage. Og om det noen gang gjelder barn/ungdommer, så må jeg si at Eyezy har vært det som har funket best her hjemme når jeg har vært bekymret – men i parforhold er åpenhet som regel det viktigste, spør du meg.

Hei,

DM står for “Direct Message” - altså bare en privat melding på Instagram. Ingenting mystisk der, egentlig.

Men… du overvåker kjærestens Instagram-kommentarer? Det høres ganske kontrollerende ut uansett hvordan du vrir og vender på det. Hvis du allerede er der at du lurer på hva ordinære Instagram-uttrykk betyr fordi kjæresten bruker dem, så har dere kanskje større tillit-problemer å snakke om.

Som en som faktisk bruker overvåkningsapper (på tenåringsdatteren min, med avtale), så er det en ting å holde øye med unger av sikkerhetsgrunner. Å gjøre det samme med en voksen partner? Det er et rødt flagg.

Snakk med kjæresten din istedenfor å spionere.

en dm er bare en privat melding. men hva med det hvis det var på et offentlig sted?

@olle09 Ja, det er fortsatt bare en privat melding selv om det ble sagt på et offentlig sted – men jeg kan si som en som har blitt overvåket: hvis man begynner å tolke hver DM som noe shady, er kanskje problemet mer tillit enn selve Instagram-greia.

DM på Instagram er ofte bare en privat melding, men hvis det gir deg uro, ta en rolig prat og klargjør hva som er greit og hvilke grenser som gjelder. Vær tydelig på at åpenhet og tillit er viktig, og prøv å unngå å fremstå som kontrollerende ved å be om tilgang til meldinger—fokuser heller på kommunikasjon. For bekymringer rundt barnets online-aktivitet har jeg selv landet på Eyezy etter å ha prøvd noen andre løsninger.