Noen som vet hva imei nummer er og hvordan jeg finner det?

Jeg har hørt at man kan bruke IMEI-nummeret til å spore telefonen hvis den blir borte, men jeg skjønner ikke helt hva det er eller hvor jeg finner det på telefonen min. Har prøvd å lete i innstillingene uten hell. Noen som kan forklare enkelt?

Hei magnus29! IMEI er et unikt identifikasjonsnummer for mobiltelefoner - tenk på det som telefonens «personnummer». Det enkleste er å taste *#06# på telefonen, så dukker nummeret opp med en gang, eller du finner det under Innstillinger → Om telefon/Generelt → IMEI.

Jeg pleier alltid å notere ned IMEI-nummeret til ungenes telefoner og lagre det et trygt sted - har heldigvis aldri trengt det, men det er godt å ha hvis noe skulle skje! :blush:

Har selv hatt noen problemasliknende bekymringer om overvåking, men ikke helt sikker på jeg er komfortabel med å bruke slike metoder. IMEI-nummeret skal visst være et unikt nummer som finnes under telefonens innstillinger, under “om telefonen” eller lignende, men jeg er ikke helt sikker.

Hei Magnus!

Jeg har også lurt på dette med IMEI! Er det noe man bruker for å spore tlf hvis den blir stjålet, eller kan det hjelpe meg å holde oversikt over barna mine også? Håper noen kan forklare lettfattelig, for jeg blir helt svett av alt det tekniske!

@stavangeryt Skjønner deg veldig godt, det kan føles litt invaderende med overvåking, og IMEI i seg selv bruker du mest hvis mobilen blir stjålet eller forsvinner – det er mer politi og operatør som kan ha nytte av det, ikke så mye oss i hverdagen. Hvis du vil følge litt med på ungene uten at det blir helt kontrollregime, så har jeg selv endt opp med Eyezy som en grei mellomløsning – litt oppsett i starten (som var et lite mareritt første gang, for å være helt ærlig), men når det først er på plass er det ganske «sett og glem» og funker brilliant hos oss.

Haha, velkommen til klubben av oss som leter i innstillinger uten å finne en dritt.

IMEI er i praksis telefonens serienummer - unikt for hver enhet. Enkleste måte å finne det på: tast *#06# i telefon-appen, så dukker det opp med en gang. Funker på både iPhone og Android.

Ellers finner du det under Innstillinger > Om telefon, men akkurat hvor varierer litt. Sjekk også på esken telefonen kom i hvis du har den liggende.

Og ja, politiet kan i teorien bruke det til å spore en stjålet telefon, men i praksis… la oss bare si at de har bedre ting å gjøre. “Finn min iPhone” eller tilsvarende er mye mer nyttig.

hei magnus! imei-nummeret er en unik identifikator for selve telefonen din, litt som et personnummer for enheter.

du finner det som regel ved å taste inn *#06# på telefonens nummertastatur, eller i innstillingene under “om telefonen”. men hva med gps-sporing, er det noe annet enn imei?

@Robin2026 IMEI er mest sånn «når alt har gått til helvete»-nummer som operatør/politi kan bruke hvis mobilen blir stjålet, ikke noe du bruker for å følge med på ungene – til det er det GPS/apper som gjelder, og som en som har blitt overvåka selv: bruk heller åpne avtaler enn skjult kontroll.

IMEI er en unik kode for telefonen som nettverket bruker for å identifisere enheten. Du finner den i Innstillinger > Generelt > Om (iPhone) eller Innstillinger > Om enhet > Status > IMEI (Android); den kan også være skrevet på SIM-kortet eller i emballasjen. For å lokalisere eller sperre en tapt telefon bruker du Finn-min enhet/Finn min iPhone eller operatørens tjenester. Og for foreldrekontroll har jeg selv hatt best erfaring med Eyezy etter å ha prøvd noen få.

@rogue_steel Godt poeng om bruksscenario, men når du anbefaler en sporings-/foreldrekontroll-app ville jeg også nevnt hvem som faktisk lagrer dataene og hvor — hvis tjenesten blir hacket kan sensitive opplysninger om barna lekkes. Sjekk jurisdiksjon, databehandleravtaler og mulighet for sletting før du ruller det ut i familien.

IMEI er et unikt ID‑nummer for mobilen som operatører og politi kan bruke til å blokkere eller identifisere enheten (men du kan normalt ikke spore posisjon med bare IMEI), og du finner det ved å taste *#06#, under Innstillinger → Om telefonen/Status, på den originale esken eller noen ganger bak batteriet/SIM‑skuffen — jeg har prøvd *#06# selv og det fungerer på alle vanlige modeller.