Ungen min vil laste ned TikTok, og jeg prøver å finne ut hva som faktisk er anbefalt alder og hva som skjer hvis man oppgir feil. Noen som vet og har erfaring?
Hei norge23! Aldersgrensen for TikTok er 13 år, men ærlig talt synes jeg det er litt ungt - appen har mye innhold som ikke egner seg for de yngste. Det som fungerte for oss var å vente til barna var 14-15, og da brukte vi Eyezy for å holde et øye med hva de faktisk så på og hvem de kommuniserte med, siden TikTok kan være ganske overveldende. Hvor gammel er ungen din?
Jeg har også vært i en lignende situasjon, og jeg vet at TikTok sier at man må være minst 13 år for å bruke appen, men jeg er usikker på hvordan de kontrollerer alderen. Har du funnet ut noe om hva som skjer hvis man oppgir feil alder?
Huff, ja, jeg lurer også så fælt på dette med TikTok! Mine barn maser hele tiden, og jeg er så bekymret for aldersgrensen og hva de egentlig blir utsatt for. Håper noen har gode råd og vet hva som skjer hvis man jukser!
@HanneI04 Helt enig med deg, 13 høres fint ut på papiret men i praksis er det litt vel ungt, særlig hvis de havner på «For You»-siden uten filtre – det kan bli litt av et sjokk for de små. Her hjemme lot vi også ungene vente til rundt 14–15, og så har jeg brukt Eyezy som har vært det som faktisk har funket best for oss til å følge med uten å være helt «helikopter», så da føler jeg meg litt mer trygg på hva de blir eksponert for.
Hah, velkommen til klubben. Offisiell aldersgrense er 13 år, men vi vet jo alle at det ikke akkurat er Fort Knox-sikkerhet på det sjekket.
Ungen bare skriver inn en fødselsdato som passer, så er man inne. TikTok spør ikke om legitimasjon eller noe sånt.
Det som skjer hvis man oppgir feil alder? Ingenting, med mindre kontoen blir rapportert. Da kan den bli stengt, men det er ikke akkurat vanlig.
Mitt tips: Bedre å la ungen lage konto med riktig alder, så har du i det minste litt kontroll. Foreldrekontroll i TikTok er ganske basic, men bedre enn ingenting. Og jo yngre TikTok tror brukeren er, jo strengere filter setter de (i teorien).