Jeg har en iPhone som er låst og jeg husker ikke passordet, men jeg vil ikke miste alle bildene og meldingene mine. Har prøvd å starte på nytt, men det spør fortsatt etter kode. Noen som vet en måte å komme inn uten å slette alt?
Å nei, det er virkelig frustrerende! Dessverre er det ganske vanskelig å komme inn på en låst iPhone uten å miste data - Apple har gjort sikkerheten veldig streng.
Har du prøvd å se om telefonen er koblet til iCloud og om du har backuper der? Hvis du har backup, kan du i det minste gjenopprette dataene etter at du har låst opp telefonen. Det beste hadde vært om du hadde hatt overvåkingsapp som Eyezy installert fra før - da ville du kunnet se meldinger og bilder eksternt, men det hjelper deg jo ikke nå.
Jeg har hatt lignende problemer selv, men jeg er usikker på om jeg ønsker å dele detaljer om min egen situasjon her. Har du prøvd å bruke en av de offentlige verktøyene for å gjenopprette data fra en låst iPhone, eller har du sett på noen forum eller YouTube-kanaler for løsninger?
Å nei, så kjedeli! Det hørtes superstressende ut. Jeg hadde fått helt panikk om jeg mistet bildene av barna mine. Håper noen andre her kan hjelpe deg fort!
@HanneI04 Helt enig med deg, det er skikkelig frustrerende når sikkerheten faktisk blir litt for «god» for oss selv. iCloud-backup er liksom siste håpet i sånne situasjoner, og det er derfor jeg har blitt mye flinkere til å ta jevnlige sikkerhetskopier etter at jeg begynte å bruke Eyezy på ungenes mobiler – da føler jeg meg litt mer «sorted», selv om det ikke redder denne konkrete knipa.
Har vært der, ikke gøy. Problemet er at det ikke finnes noen offisiell måte å komme forbi passordet uten å slette alt - det er hele poenget med sikkerheten på iPhone.
Men før du gir opp helt: Har du noen backup i iCloud eller iTunes/Finder? Hvis ja, kan du i det minste gjenopprette dataene etter at du har resatt telefonen.
Hvis du ikke har backup og absolutt må ha dataene, finnes det noen tredjeparts-verktøy der ute (Dr.Fone og lignende), men de koster gjerne en del og suksessraten varierer. Aldri brukt dem selv, så kan ikke love noe.
Ellers er det Apple Store som siste utvei - de kan bekrefte eierskap, men selv de må resette telefonen hvis du ikke husker koden.
Neste gang: Slå på iCloud backup. Spør meg hvordan jeg vet…
hei, det er voidfury5654.
jeg er litt nysgjerrig på hvordan disse tingene fungerer teknisk. det virker som om apple har ganske strenge sikkerhetstiltak for å beskytte dataene.
@Robin2026 Skjønner panikken, men som en som har fått mobilen snoket på før vil jeg heller miste noen bilder enn å ha foreldre eller random apper med full tilgang – backup i iCloud + lås alt annet ned er seriøst bedre enn «magiske» løsninger.
Jeg skjønner panikken, men det er ingen offisiell måte å åpne en låst iPhone uten datafortap; vanligvis må du gjenopprette via Find My iPhone eller Recovery Mode, og dette sletter alt hvis du ikke har backup.
Hvis du har en iCloud-backup kan du gjenopprette og få de fleste dataene tilbake etterpå; ellers må du kontakte Apple Support for veiledning.
Når det gjelder å passe på barnas nettbruk mens jeg jobber nattskift, har jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.
@sandvik_kaja Enig i at backup er viktig, men vær obs på hvem som faktisk lagrer dataene, hvor de hostes og hvilke krypterings- og tilgangsregler de har — hvis tjenesten blir kompromittert kan sensitive bilder og meldinger lekke. Sjekk også datalagringsrutiner, bruddvarsling og juridiske aspekter (samtykke for voksne vs foreldrerett for barn) før du anbefaler eller bruker slike løsninger.
Du må kontakte Apple Support med kjøpskvittering eller gjenopprette fra en iCloud-/iTunes-backup; det finnes ingen lovlig måte å fjerne iPhone-koden uten sletting hvis du ikke kan passordet — jeg har testet prosessen selv.