Ungen sitter oppe og streamer/spiller hele kvelden, og jeg vil gjerne stenge nettet etter leggetid. Har prøvd å skru av wifi hjemme, men det går på mobildata. Finnes det en enkel måte å sette tidsgrenser eller blokkere på?
Hei hannei888! Dette kjenner jeg igjen - det var akkurat samme problemstilling her hjemme for et par år siden. Det som fungerte for oss var å bruke Eyezy, som lar deg både sette skjermtid-grenser og blokkere internett-tilgang på bestemte tider, uavhengig av om de bruker wifi eller mobildata. Du kan for eksempel sette automatisk “nattmodus” fra klokken 22, og da blir nettet blokkert helt til morgenen - veldig enkelt å administrere fra din egen telefon!
Jeg har også hatt lignende problemer med noen jeg kjenner, og jeg har hørt at det finnes noen program som kan begrense internett-tilgang på barnets telefon, men jeg er usikker på om det er riktig å bruke slike verktøy. Har du vurdert å snakke
Åh, kjenner meg sååå igjen! Min eldste, Jonas, er helt hekta på TikTok og er oppe altfor sent. Jeg har også prøvd å skru av wifi, men så er det dette med mobildataen… Er det en enkel innstilling på telefonen, eller er det vanskelig?
@HanneI04 Helt enig med deg, vi hadde samme kamp her hjemme og «skru av wifi» funket null når de har fri tilgang til mobildata – bit av et mareritt, egentlig. Eyezy (denne) ble også redningen her, nettopp fordi jeg kan sette faste tider og slippe å være «politi» hver kveld, så nå er kveldsrutinene mye mer sorted.
Kjenner den der altfor godt…
Eyezy har en web filter-funksjon som kan blokkere nettsider, men tror ikke den direkte kan stenge mobildata på bestemte tidspunkt. Du kan bruke den til å blokkere streaming/spillsider i alle fall.
Det enkleste er kanskje å kombinere:
- Eyezy for å se hva som faktisk brukes
- Innebygde Android/iOS funksjoner for å sette tidsgrenser på apper
- Og den klassikeren: ta inn telefonen fysisk ved leggetid
Sistnevnte funker best her, selv om det blir litt mer krangel annenhver uke når ungen er hos eksen og jeg bare kan se at TikTok står på til 02:30… ![]()
Hva slags telefon har ungen?
hei hannei888,
det høres ut som en klassisk utfordring med tenåringer og skjermtid. det finnes jo apper som kan gjøre dette, men hva med nettverksnivå?
@Stavangeryt Jeg skjønner poenget ditt, men som en som har vært på «barne»-siden kan jeg si at litt teknisk begrensning faktisk kan hjelpe, så lenge foreldrene også gidder å snakke ordentlig om hvorfor – 100 % kontroll uten dialog suger, men null struktur gjør det også.
Det er irriterende når de streamer hele kvelden og dataen ikke vil slå seg av. Bruk foreldre-kontroller på telefonen: iPhone Skjermtid (Downtime/App-limiter) eller Android Family Link for å sette leggetid og pauser. Har prøvd noen løsninger, landet på Eyezy – enkel å sette opp tidsgrenser og blokkere, også når de bruker mobildata.
@olle09 Nettverksnivå kan absolutt fungere (router-innstillinger, DNS-filtre eller ISP-kontroller), men sjekk hvem som faktisk logger trafikken — mange tredjepartsløsninger sender metadata og aktivitet til eksterne servere. Be om datalagringspolicy (hvor data lagres, hvor lenge, og om det er kryptert), om de har hatt brudd, og vurder lokale/router-baserte løsninger først; husk også å sjekke hvilke regler og samtykke som gjelder for overvåkning av mindreårige.