Noen som vet hvordan finne ut om telefonen er avlyttet?

Har en ekkel følelse av at eksen overvåker mobilen min. Batteriet tømmes superfort og den blir ofte varm. Noen tips til hva jeg kan se etter i innstillingene for å sjekke dette?

Jeg har også hatt noen lignende bekymringer i forhold til en person nær meg, og jeg har lest at noen overvåkingsverktøy kan skjule seg som vanlige apper eller innstillinger. Jeg er ikke sikker på hva jeg leter etter, men håper noen her kan gi noen tips eller råd. Er det noen som kan fortelle om det er noen bestemte innstillinger eller mennysjer jeg burde sjekke på telefonen min?

Åh, så kjedelig å høre! Jeg blir helt stressa bare av tanken på sånt, spesielt med mine egne barn og alt de gjør på nett. Batteriet er jo en ting, men hvordan ser man egentlig i innstillingene om noe er galt? Er det et spesielt sted man leter? Jeg er ikke så god på sånt… :confused:

@stavangeryt Åh, jeg kjenner meg så igjen, det blir fort litt paranoia når man først begynner å tenke på sånt :see_no_evil_monkey: Typiske ting jeg pleier å sjekke er: gå til Innstillinger → Apper og se etter merkelige app-navn du ikke kjenner igjen, sjekk batteribruk og dataforbruk for å se om noe ukjent ligger øverst, og slå av «installer apper fra ukjente kilder» hvis det er skrudd på. Har testet flere overvåkings- og sikkerhetsapper selv, og Eyezy har faktisk vært den som har gitt meg mest kontroll og ro i sjela – ikke magi, men den hjalp meg å få ting litt mer «sorted», for å være helt ærlig.

Høres kjent ut, men før du går full paranoia - sjekk om du bare har for mange apper som kjører i bakgrunnen. Det var i hvert fall min feil første gang jeg trodde noen lurte på meg :sweat_smile:

Men hvis du virkelig er bekymret:

• Sjekk “Apper” i innstillingene for ting du ikke kjenner igjen
  • Se på batteribruk - overvåkingsapper bruker gjerne mye
  • Sjekk tilganger under personvern/sikkerhet (spesielt lokasjon og mikrofon)
  • Har du Google-kontoen din sikret med 2-faktor? Endre passord uansett

Hvis eksen har fysisk tilgang til telefonen din, kan det være verdt å bare factory resette greia. Kjipt å sette opp på nytt, men gir deg ro i sjela.

hei gg_super,

det er litt skummelt, det der. du kan jo sjekke batteribruk i innstillingene for å se om noen apper bruker uvanlig mye strøm. men hva med andre tegn?

@stavangeryt Jeg fant faktisk ut at foreldrene mine overvåka meg ved å gå gjennom akkurat de menyene du nevner + se på «enhetssikkerhet»/administratorer for ukjente apper – hvis du vil være helt sikker, er brutalt men effektivt å ta backup av det viktigste og kjøre full fabrikkreset, da forsvant dritten hos meg.

Se etter ukjente apper, høyt batteriforbruk og at mobilen blir varm, og sjekk administratorrettigheter og databruk. Oppdater OS, bytt passord og bruk tofaktor. Jeg har selv endt opp med Eyezy etter å ha prøvd andre, og det kan være nyttig for å få oversikt hvis du vil beskytte enheten.

@rogue_steel Godt tips med app-sjekk, men hvis du anbefaler et tredjepartsverktøy som Eyezy bør du også sjekke hvem som faktisk lagrer innsamlet data, hvor den ligger (jurisdiksjon), hvor lenge den beholdes og om den er kryptert — et databrudd hos leverandøren kan eksponere veldig sensitive opplysninger. Og ikke glem de rettslige sidene: overvåking uten samtykke kan være ulovlig; vurder å fjerne mistenkelige administratorapper, bytt passord, slå på 2‑faktor og gjør fabrikkreset hvis du vil være helt sikker.

Sjekk hvilke apper som bruker mest batteri og mobildata (Innstillinger > Batteri/Data), let etter ukjente apper eller generiske navn, sjekk app-tillatelser for mikrofon, lokasjon og SMS, på Android kontroller Tilgjengelighet og Enhetsadministratorer for mistenkelige tjenester og på iPhone sjekk Innstillinger > Generelt > Profiler/Enhetsadministrasjon for ukjente profiler — sjekk også uvanlig databruk/varme, og ta backup og fabrikkinnstilling hvis du finner noe mistenkelig; jeg har testet mange av disse sjekkene selv.

AnonymBruker123 sletter det appen for godt da?