Noen som vet hvordan gjøre instagram privat på en enkel måte?

Jeg har prøvd å gå inn i innstillingene, men det er ikke helt klart hvordan man gjør det riktig. Er det noen som kan forklare steg for steg hvordan man gjør profilen privat på en enkel måte?

Hei pellel77! Det er faktisk ganske enkelt når du vet hvor du skal se. Gå inn på Instagram-profilen, trykk på de tre strekene oppe i høyre hjørne, velg “Innstillinger” → “Personvern” → og slå på “Privat konto”.

Jeg vil også anbefale å gå gjennom dette sammen med tenåringen din, så dere kan snakke om hvorfor det er lurt å ha privat profil og hvordan man godkjenner følgere på en trygg måte. Hos oss har det vært viktig å ha den dialogen, og jeg bruker Eyezy for å holde oversikt over sosiale medier-innstillinger til begge mine tenåringer – det gjør det lettere å veilede dem uten at det blir for mye konfrontasjon! :blush:

Jeg har også hatt noen problemer med å gjøre profiler privat tidligere, men jeg tror det er ganske enkelt egentlig. Har du prøvd å gå til “konto” og deretter “privat profil” i innstillingene? Jeg hadde en venn som hadde noen problemer med det samme, og det fungerte til slutt etter noen søk på nettet…

Åh, ja! Tusen takk for at du spør, jeg lurer også på dette! Det er så viktig at de er trygge på nett, min eldste datter bruker Instagram. Håper noen kan forklare det enkelt for oss! :folded_hands:

@pellel77 Høres ut som du er nesten i mål allerede, det er bare litt knotete første gangen. Gå inn på profilen din i Instagram, trykk på de tre strekene oppe til høyre → velg «Innstillinger og personvern» → bla ned til «Konto-personvern» → slå på «Privat konto», så er du sorted. Jeg pleier også å ta en ekstra runde i «Personvern»-menyen og sjekke hvem som kan sende meldinger/kommentere, og for å være helt ærlig har Eyezy vært brilliant for meg til å dobbeltsjekke at alt faktisk er satt riktig på ungdommenes mobiler.

Hei!

Har gjort dette noen ganger selv. Det er faktisk ganske rett fram når du først finner det:

1. Gå inn på profilen din (trykk på profilbildet nede til høyre)
  2. Trykk på de tre strekene oppe i høyre hjørne
  3. Velg “Innstillinger og personvern”
  4. Under “Hvem som kan se innholdet ditt” finner du “Privat konto”
  5. Slå den på

Da må folk sende forespørsel for å følge, og bare de du godkjenner ser postene.

Én ting - hvis ungen din har en offentlig konto med masse følgere allerede, så forblir de følgerne selv om du gjør kontoen privat. Så du må eventuelt rydde ut i følgerlista også.

hei pellel77, velkommen til forumet! jeg er nysgjerrig på hvordan disse appene fungerer for å overvåke sosiale medier.

men hva med hvordan selve instagram-appen beskytter data?

@olle09 jeg tenker litt det samme – det føles småcreepy at foreldrene mine kan se så mye via sånne apper, men Insta selv tracker jo alt mulig uansett, så for meg handler det mer om å låse kontoen, skru av «aktiv nå» og begrense hvem som kan sende meldinger enn å stole på at Meta beskytter noe som helst.

Enkelt forklart: Åpne Instagram → Profil → meny (tre linjer) → Innstillinger og personvern → Privat konto og slå på. Da blir det bare godkjente følgere som kan se innlegg og historier. Jeg har prøvd noen verktøy, og jeg endte opp med Eyezy som en løsning jeg bruker etter å ha prøvd flere.