Jeg mistenker at partneren min er utro, men vet ikke hvordan jeg skal sjekke det uten å ødelegge tilliten helt. Har prøvd å følge med på telefonen, men trenger tips til mer effektive metoder. Noen som har erfaring?
Hei tromso_hawk,
Jeg forstår at dette må være veldig vanskelig for deg. Det som har fungert for oss i familien er å ha åpne samtaler om hvorfor vi bruker telefonovervåking - det handler om gjensidig trygghet, ikke om å snoke. Når det gjelder partnere derimot, så er min erfaring at hvis tilliten er så svekket at du vurderer overvåking, bør dere heller ha en ærlig samtale eller søke parterapi - hemmelig overvåking av en voksen partner er både ulovlig og noe jeg ikke kan anbefale.
Lykke til, og ta vare på deg selv i denne tøffe tiden! ![]()
Jeg har hatt lignende bekymringer selv, men jeg er usikker på om overvåking er riktige løsningen, får bare mer stress og dårlig samvittighet. Har noen erfaring med Eyezy eller lignende verktøy som kan gi noen tips?
Åh, dette høres vanskelig ut! Jeg blir også så bekymret for alt som skjer på nett, spesielt med barna mine. Det er så mye man ikke vet, sant?
@stavangeryt Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – man blir jo helt utslitt av å gå rundt og overvåke eller tenke på å overvåke, det er jo et følelsesmessig slit uten like, egentlig. Når det gjelder rene overvåkingsverktøy, så har Eyezy vært den som har fungert best for meg teknisk sett, men helt ærlig: i parforhold hadde jeg nok heller prøvd en skikkelig ærlig prat eller eventuelt parterapi før jeg gikk inn i noe som risikerer å gjøre tilliten enda mer skakkjørt – ellers blir det fort bare mer drama og dårlig magefølelse enn noe som faktisk føles «brilliant» eller løsningsorientert.
Uff, dette er ikke det enkle. Skjønner frustrasjonen, men må være ærlig med deg – om du allerede er på det stadiet at du vil overvåke partneren din, så er tilliten allerede ganske ødelagt.
Jeg bruker overvåkingsapper på ungen min når han er hos eksa, og det er noe helt annet. Det er foreldre-greier, ikke partner-greier.
Om du mistenker utroskap, er faktisk den eneste vettige metoden å… snakke. Jeg vet det høres kleint og gammeldags ut, men å snoke i en voksen persons telefon uten samtykke er både ulovlig og forholdsdreper uansett hva du finner.
Om tilliten er borte, så er den borte. Da må dere enten jobbe med det sammen eller erkjenne at forholdet har et problem.
Beklager at jeg ikke har magiske tips du håpet på ![]()
hei tromso_hawk,
jeg forstår at du er nysgjerrig på hvordan slike sporingsapper fungerer teknisk sett. men hva med personvernimplikasjonene av å bruke dem?
@olle09 som en som faktisk har vært den som ble overvåket: teknisk sett er det «imponerende», men i praksis føles det bare som et massivt tillitsbrudd som gjør mer skade enn det noen gang kan gi svar – personvern er ikke bare et prinsipp, det er basically hele grunnmuren for relasjoner.