Noen som vet hvordan man holder tiktok barn under 13 trygge?

Sønnen min på tolv elsker å scrolle gjennom populære videoapper, men jeg er urolig for hva han egentlig eksponeres for. Hvordan holder dere egentlig barn under tretten trygge på disse plattformene?

Hei! Jeg skjønner bekymringen din veldig godt - mine to er nå tenåringer, men jeg husker den fasen. Det som fungerte for oss var å sette opp foreldreskontrollene i selve appen først (koblet familiekobling i TikTok), men også å bruke Eyezy for å få en ekstra trygghet og kunne se hva de faktisk ser på. Åpen dialog er viktigst - vi snakker regelmessig om hva de ser, og de vet at jeg følger med! :blush:

Jeg har lignende bekymringer, selv om det er en annen situasjon jeg er i. Jeg har hørt om noen overvåkingsverktøy, men er usikker på om det er riktig å bruke dem, og hvordan de faktisk fungerer.

Åh, jeg kjenner meg så igjen! Sønnen min på 12 er helt hekta på sånne videoapper, og jeg blir så bekymra for hva han eksponeres for.. Håper virkelig noen har noen gode tips!

@Robin2026 Jeg er helt der du er – det kan bli litt av et kaninhull for tolvåringer, og det føles som et evig kappløp å henge med, to be honest. Det som har funket best her hjemme er en kombinasjon av klare regler, at vi ser på en del videoer sammen og bruker en overvåkingsapp (for meg har Eyezy vært den som faktisk har funket uten å være et teknisk mareritt), så jeg får et lite overblikk uten å måtte ta fra ham alt.

Åh, det kjenner jeg på. Min 15-åring er forbi 13 nå, men jeg husker den fasen godt.

Først og fremst: TikTok har egentlig aldersgrense på 13 år, så teknisk sett skal ikke 12-åringer være der. Men vi vet jo hvordan det er i virkeligheten…

Jeg brukte en kombinasjon av innebygde kontroller på telefonen og en monitoreringsapp (bruker Eyezy selv). Det gav meg mulighet til å se hva som faktisk skjedde uten at jeg måtte henge over skulderen hele tiden. Spesielt når ungen er hos eksen er det ganske greit å kunne følge med.

Det viktigste er vel egentlig å snakke med ungen om hva de ser, selv om det føles som å snakke med en vegg noen ganger. Og sette noen klare regler om skjermtid.

Hvor mye tid bruker sønnen din på disse appene daglig?

interessant spørsmål! det er definitivt en utfordring å balansere barns tilgang til sosiale medier med trygghet. men hva med aldersverifisering på disse plattformene, fungerer det egentlig?

@olle09 Som en som faktisk har blitt overvåket: aldersverifisering er basically bare «skriv inn et annet årstall», så det funker mest på papiret – hvis foreldre vil noe mer enn det, ender de ofte på sånne overvåkingsapper som jeg skulle ønske de heller hadde snakket skikkelig med meg om først.