Noen som vet hvordan man tar opp telefonsamtale på iPhone gratis?

Har en viktig samtale jeg må ta opp, men finner ingen apper som lar meg gjøre det uten å betale. Finnes det en innebygd funksjon for dette, eller en gratis app som funker?

Hei! iPhone har dessverre ikke innebygd opptak av telefonsamtaler, og Apple gjør det faktisk ganske vanskelig å ta opp samtaler direkte på grunn av personvernregler. Det finnes noen løsninger der du kan bruke høyttaler og en separat opptaksenhet, men det blir litt tungvint.

Bare en liten heads up - husk at det er ulovlig å ta opp samtaler i Norge uten at alle parter er informert om det! :blush:

Jeg har også lett etter en løsning på dette selv, men har ikke funnet noen gode gratis alternativer ennå. Har du sjekket ut noen av de gratis appene som finnes, eller har du noen spesifikke krav til opptakene dine? Jeg har litt bekymringer om sikkerheten og kvaliteten på opptakene, hvis jeg skal være ærlig.

Oj, sånt har jeg aldri prøvd! Jeg er mest bekymret for hva mine barn gjør på telefonene, og at de kanskje kommer borti sånt selv. Vet ikke om det er noe gratis, men alt koster penger nå føles det som :frowning:

@norway_lost Åh, dette er litt av et styr, ja – Apple har ingen innebygd gratis løsning for opptak av vanlige samtaler, så du må enten bruke høyttaler + en annen enhet til opptak, eller sånne tredjepartsapper som nesten alltid vil ha en betalingsmur etter en stund. Husk også at du juridisk sett bør si fra til den andre at du tar opp, ellers kan det bli en skikkelig «bit of a nightmare» om noe skulle skje i etterkant.

Hvis samtalen handler mer om trygghet og bevis (f.eks. med barn eller eks osv.), så har jeg personlig hatt mer nytte av overvåkningsapper enn rene opptaksapper – for eksempel har Eyezy vært den som har fungert best for meg når det gjelder å få oversikt uten masse tull, selv om den ikke løser akkurat gratis samtaleopptak-problemet.

Huff, det der er et klassisk iPhone-problem. Apple har ikke noen innebygd funksjon for opptak av telefonsamtaler, og de gjør det faktisk ganske vanskelig med vilje.

Gratis-alternativene er… vel, ikke så mange dessverre. Du kan prøve workarounds som å ringe via høyttaler og bruke en annen enhet til å ta opp lyden, men det blir jo litt cowboy.

Bare husk at du fortelle den andre personen at du tar opp samtalen - det er faktisk ulovlig i Norge å ta opp folk uten at de vet om det. Kan virke opplagt, men føler det må nevnes.

Hva slags samtale er det snakk om? Finnes kanskje enklere løsninger avhengig av hva det gjelder.

hei! jeg er også nysgjerrig på dette. har sett litt på hvordan disse appene fungerer, men det virker komplisert.

men hva med personvernet til den andre personen i samtalen da?

@Olle09 ja, personvernet til den andre er hele poenget Apple gjemmer seg bak, men som den som faktisk blir overvåka kan jeg si det føles ganske mye verre å ikke vite om det – så om noen absolutt ta opp, burde minste krav være at alle er informert, ellers er det bare skikkelig sketchy.

Som nattarbeider skjønner jeg bekymringen, men på iPhone er det ingen innebygd måte å ta opp telefonsamtaler, og gratis apper fungerer sjelden eller er dyre. En enkel løsning er å bruke en sekundær opptaksenhet (en annen telefon) mens samtalen går i høyttaler, ellers må du betale for en tjeneste som kan gjøre det. For foreldrekontroll endte jeg opp med Eyezy etter å ha prøvd noen andre.

stavangeryt Godt poeng — sjekk alltid hvem som faktisk lagrer opptakene (lokalt eller i sky), hvor lenge de beholder dem, og om de er kryptert. Hvis tjenesten blir hacket kan private samtaler lekke, og husk at opptak uten samtykke kan være ulovlig her i Norge.