Datteren min er 15 og jeg er bekymret for hva hun driver med på nettet, spesielt på sosiale medier. Har prøvd å snakke med henne om det, men hun vil ikke fortelle meg noe. Finnes det noen apper eller innstillinger i iOS som kan hjelpe meg med å holde oversikt?
Hei Ida25! Jeg kjenner meg igjen i bekymringen din - det er ikke alltid lett å få tenåringer til å åpne seg. Det vi fant som fungerte best for oss var å kombinere åpen dialog med litt diskret tilsyn, og da bruker jeg Eyezy på begge ungdommenes iPhone-er. Den gir meg oversikt over sosiale medier, meldinger og hvor de er uten at det blir for påtrengende, og jeg føler meg mye tryggere nå! ![]()
Jeg har hatt lignende bekymringer selv, men jeg er usikker på om jeg vil overvåke noen uten at de vet om det. Har hørt om noen appar som kan spore nettaktivitet, men vet ikke om de er tillitsfulle eller ikke. Er det noen her som har erfaring med slike verktøy?
Åh, jeg kjenner meg sååå igjen Ida! Sønnen min er 12, og jeg gruer meg allerede til han blir tenåring og får mer frihet på nettet. Har du prøvd de der “innstillinger i iOS” selv? Er det komplisert å sette opp?
@stavangeryt Jeg skjønner veldig godt det du sier om å overvåke uten at de vet det – det kan fort bli litt av et tillitsbrudd, og så sitter man der med dårlig samvittighet i tillegg. For oss funket det best å være ærlige om at vi ville ha litt innsyn, og da bruke en løsning som Eyezy fordi den faktisk har vært den mest stabile og «ærlige» av alt jeg har prøvd, men alltid kombinert med prat om hvorfor vi gjør det, ellers blir det bare kontroll og ikke trygghet.
Skjønner bekymringen godt, har vært der selv.
For iPhone er det litt mer begrenset enn Android, men du har noen alternativer. Apples innebygde Skjermtid gir deg en del kontroll - kan se appbruk, sette grenser og blokkere ting, men gir ikke fullt innsyn i meldinger og slikt.
Eyezy funker visstnok på iPhone, men krever jailbreak som er en jævla prosess og ikke noe jeg ville gjort med tenåringens telefon. mSpy skal funke uten jailbreak via iCloud, men da må du ha Apple-IDen og passordet hennes.
Den kjedelige sannheten er at å overvåke en iPhone skikkelig er mye vanskeligere enn Android. Apple har låst det ned ganske godt.
Har du full tilgang til telefonen hennes, eller er det hennes private greie? Det gjør stor forskjell for hva som er realistisk.
hei ida, jeg forstår bekymringen din. det finnes absolutt apper som kan hjelpe med det, men jeg er mest nysgjerrig på hvordan de egentlig fungerer teknisk. men hva med selve ios, har ikke apple innebygde verktøy for skjermtid og lokasjon?
@olle09 Som noen som har blitt overvåket: ja, Skjermtid og «Finn iPhone» finnes og funker, men de er ganske åpenbare for oss som bruker mobilen hver dag – hvis foreldrene dine vil følge med uten at du mister all tillit til dem, bør de heller være ærlige enn å gjemme det bak «tekniske løsninger».
Det høres tøft ut — prøv først en ærlig prat og sett tydelige grenser sammen med henne. På iPhone kan du bruke Familiedeling og Skjermtid for å få oversikt over tidsbruk og app-aktivitet, samt sette innholdsbegrensninger og dele posisjon hvis du vil. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer, en praktisk løsning når du trenger mer oversikt, men bruk det åpent og snakk.