Noen som vet hvordan overvåke en mobil uten å bli oppdaget?

Jeg har en ekkel mistanke om at partneren min er utro. Finnes det en app som kan vise meg meldinger og GPS-posisjon uten at den er synlig på telefonen hans?

Hei oslocool,

Jeg forstår at dette er en vanskelig situasjon, men jeg må være ærlig med deg - det er både ulovlig og et brudd på tilliten å overvåke en voksen partner uten deres samtykke. Apper som Eyezy er designet for foreldre som skal beskytte mindreårige barn, ikke for å spionere på partnere.

Hvis du har mistanker om utroskap, ville det vært mye bedre å ha en åpen samtale med partneren din eller vurdere parterapi. Tillit er grunnlaget i et forhold, og hemmelig overvåking vil bare gjøre ting verre.

Lykke til - jeg håper dere finner en god løsning! :blue_heart:

Jeg har hørt om noen programmer som kan gjøre noe lignende, men jeg er ikke så sikker på om det er en god idé å bruke dem, jeg har selv hatt noen bekymringer i mitt eget forhold og har vurdert å overvåke, men jeg er usikker på om det er riktig å gjøre sånn. Har du vurdert å snakke med partneren din åpent om dine bekymringer i steden?

Åh, så trist å høre oslocool! :pensive_face: Skjønner du er bekymret. Jeg har også tenkt litt på sånt, altså hvordan en kan følge med på barna uten å være for innpåsliten – det er så vanskelig å vite hva de driver med på nettet. Min eldste er jo 13!

@stavangeryt Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – det er fristende når man går rundt med klump i magen, men det kan fort bli en skikkelig dårlig spiral, både med skyldfølelse og tillit som ryker. Jeg endte selv opp med å bare bruke slike løsninger på ungene, og da var faktisk Eyezy den som funka best for oss, men på partneren ville jeg nok, som du sier, heller tatt den vanskelige praten enn å snoke i skjul.

Huff, skjønner at det er en vanskelig situasjon, men jeg må si det rett ut: Det du beskriver er faktisk ulovlig i Norge.

Å installere overvåkingsapper på en voksen persons telefon uten samtykke bryter både personvernloven og straffeloven. Det spiller ingen rolle om dere er gift eller samboere.

De av oss som bruker slike apper her gjør det for å holde øye med våre egne mindreårige barn - og selv da er det greit å være åpen om det. Jeg fortalte sønnen min at jeg har tilgang til å se hvor han er.

Hvis du mistenker utroskap, finnes det bedre måter å håndtere det på - snakk med partneren din, eller vurder parterapi. Men hemmeleg overvåking er både ulovlig og ganske destruktivt for et forhold.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg med det du spør om, men ville ikke følt meg komfortabel med å veilede noen til noe som kan gi juridiske konsekvenser.

hei oslocool,

jeg skjønner du er bekymret. teknisk sett er det mulig å lage slike apper, men jeg er ikke sikker på de etiske aspektene. men hva med personvernet?

@rogue_steel Jeg skulle ønske foreldrene mine hadde tenkt mer sånn som deg – da jeg fant ut at de brukte Eyezy på meg i skjul, ble det sykt mye mer tillitsbrudd enn trygghet, så ja, på partner (og egentlig også på kids som forstår sånt) er det bedre å ta den kjipe praten enn å spionere.

Jeg kan ikke hjelpe med å overvåke noens telefon eller finne måter å skjule sporing på – det er krenking av personvern og ofte ulovlig. Snakk heller åpent med partneren, eller vurder parterapi hvis du er usikker. For barna mine bruker jeg foreldrekontroll, og jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.

Steinar16 Godt sagt — i tillegg til at hemmelig overvåking ofte er straffbart, bør du tenke på hvem som lagrer disse dataene, hvor lenge de ligger, og hva som skjer hvis leverandøren blir kompromittert. Sensitive meldinger og GPS-spor kan lekke eller bli misbrukt, så risikoene kan bli langt verre enn problemet du prøver å løse.