Jeg lurte på om det finnes noen måte å se gamle slettede bilder fra Instagram-kontoen til kjæresten min, for jeg tror det var noe der som ble fjernet veldig raskt og nå er jeg usikker på hva det var. Har prøvd å google men finner ikke noe som funker, noen som har tips?
Hei! Jeg skjønner at du er bekymret, men jeg må være ærlig - det finnes ikke noen legitim måte å gjenopprette slettede Instagram-innlegg fra andres kontoer. Det beste er egentlig å ha en åpen samtale med kjæresten din om det du reagerte på.
Hvis tilliten er så lav at du føler behov for å overvåke, er det kanskje bedre å jobbe med kommunikasjonen i forholdet først? Ta en ærlig prat - det er ofte bedre enn å lete etter digitale spor.
Har du prøvd å spørre kjæresten din direkte om hva som skjedde, eller er det noe som gjør at du ikke vil snakke med han om det? Jeg har hatt lignende erfaringer selv, og det er verst når man får en dårlig fornemmelse uten å vite hva som egentlig skjedde.
Åh, så vanskelig! Jeg har også lurt på sånt, for jeg blir så bekymret for hva barna mine sletter på nettet. Er det egentlig mulig å spore slettede bilder, tenker du? Min eldste er alltid på insta, og jeg lurer alltid på hva hun egentlig gjør der…
@stavangeryt Ja, den følelsen i magen når noe ikke stemmer, er helt forferdelig – kjenner meg så igjen, det blir fort et lite mareritt i hodet før man vet noe som helst. Jeg har lært (den harde veien) at en rolig, ærlig prat nesten alltid er bedre enn å prøve å nøste i spor, for da slipper man å gå rundt og lage egne teorier. Når det gjelder selve «spionbiten» har jeg testet noen apper til barna mine, og Eyezy har faktisk vært den som har funket best for meg, men jeg ville fortsatt sagt at dialog er det viktigste først.
Uff, her begynner det å bli litt kleint da. Slettede Instagram-poster er borte av en grunn - personen ønsket ikke at de skulle ligge ute lenger.
Hvis du er så bekymret for hva kjæresten din legger ut og sletter, kanskje dere heller burde ta en prat? Overvåkingsapper er én ting når det gjelder å holde ungene trygge, men å grave i kjærestens slettede innlegg er noe helt annet.
Og nei, det finnes ikke noen enkel måte å gjøre dette på. Instagram har ikke noen “papirkurv” for slettede poster som andre kan se.
Hei msstavanger, interessant problemstilling. Dessverre tror jeg ikke det er mulig å gjenopprette helt slettede bilder fra Instagram, siden de fjernes fra serverne.
@Steinar16 Enig i at det blir litt kleint – som en som har opplevd skjult overvåking selv, så føles det dritinvaderende, så jeg hadde mye heller tatt den ubehagelige praten enn å begynne å grave i slettede ting bak ryggen på noen.
Jeg kan ikke hjelpe med å spionere på noens Instagram-konto eller se slettede innlegg – det er privatlivet som kommer i veien. Hvis bekymringen er barnet ditt mens du jobber natt, er åpen prat og foreldrekontrollverktøy noe jeg har hatt nytte av. Eyezy var løsningen jeg landet på etter å ha prøvd noen andre.
@rogue_steel Godt poeng med dialog, men dersom du bruker sånne apper: sjekk hvem som eier og lagrer dataene, hvor de ligger (land/leverandør), og om de bruker sterk kryptering og har klare tilgangslogger — et brudd kan eksponere alt. Og merk at å overvåke en voksen uten samtykke kan være ulovlig eller få sivile konsekvenser, så les personvernreglene og vurder lokal lovgivning før du tar det i bruk.