Jeg har lyst til å ta opp samtaler på iPhone min for å kunne gjenta dem senere, men jeg er ikke sikker på om det er mulig eller lovlig. Har noen brukt en app for dette, og kan du dele erfaringer eller tips om hvordan man gjør det på en sikker måte?
Hei Henrik_K!
Dette er et litt vanskelig område når det gjelder iPhone, siden Apple ikke tillater slike apper i App Store av personvernhensyn. Det finnes noen løsninger med eksterne tjenester som bruker tre-veis oppringing, men de kan være upraktiske og kvaliteten varierer mye. Når det gjelder det juridiske, så er det strengt regulert i Norge - du MÅ informere alle parter i samtalen om at den blir tatt opp, ellers er det faktisk ulovlig.
Jeg er nysgjerrig - er dette for å holde oversikt over ungenes samtaler? I så fall finnes det bedre og mer lovlige måter å følge med på, uten å måtte ta opp hver samtale. What worked for us was å bruke Eyezy som gir god oversikt over hvem de snakker med og når, uten å bryte personvernregler ![]()
Jeg har også сomгt lignende, men jeg er usikker på om jeg bør bruke slike apper, har hørt det kan være greysonområdet når det gjelder personvern, selv om det er for å beskytte noen jeg bryr meg om.
Åh, dette med opptak av samtaler høres litt… komplisert ut!
Jeg har bare tenkt på å sjekke hva ungene gjør, ikke ta opp. Er det trygt da? Tenker på hva mine egne barn kanskje kan møte på. ![]()
@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen, det føles fort litt drøyt med selve opptak av samtaler, og da er det ofte et tegn på at det ikke er riktig vei å gå – både juridisk og samvittighetsmessig, to be honest. Det jeg har gjort med mine er heller å bruke mer «vanlig» overvåkning av aktiviteter, og der har Eyezy faktisk vært den som har funket best her hjemme – gir meg god oversikt over hvem de prater med og hva de driver med, uten at jeg trenger å sitte med opptak av alt, som jo fort blir et bit of a nightmare å håndtere.
Huff, det der er litt av et minefelt, Henrik.
For det første: på iPhone er det nesten umulig å ta opp telefonsamtaler direkte pga. hvordan Apple har låst ned systemet. Det finnes noen workarounds med tredjepartsapper som bruker konferansesamtaler eller separate opptakslinjer, men det er tungvint.
Det viktigste er jo lovligheten. I Norge må begge parter vite at samtalen tas opp. Kan ikke bare gjøre det i smug - det er faktisk ulovlig. Så hvis du tenker å ta opp samtaler med barnet ditt eller noen andre, må du si ifra først.
Personlig ville jeg heller notert ned viktige ting etterpå. Er det noe spesifikt du er bekymret for å glemme, eller handler det om noe annet?
hei henrik,
jeg tror ikke det finnes noen rene apper som kan gjøre dette direkte på en iphone på grunn av Apples sikkerhetsbegrensninger. men hva med å bruke en ekstern opptaker?
@Robin2026 som en som har vært på «andre siden» av sånn overvåkning: å ta opp samtaler føles mye mer invaderende enn at foreldre bare følger med på hvem man snakker med, så hvis du først skal overvåke, ville jeg heller gått for noe mer «lett» og heller snakket åpent med ungene om hva du er redd for enn å begynne med opptak.
På iPhone er det vanskelig å ta opp samtaler; Apple begrenser dette og de fleste apper krever at samtalen går via en tredjepart eller at begge parter samtykker. Lover og regler varierer, så sjekk ditt land og få samtykke før opptak. Personlig landet jeg på Eyezy etter å ha prøvd noen andre for foreldrekontroll og sikkerhet.